Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

KEPADA LELAKI YANG INGIN BERPOLIGAMI...

View previous topic View next topic Go down

KEPADA LELAKI YANG INGIN BERPOLIGAMI...

Post  Yassin on Fri Sep 25, 2009 12:22 am

Keharusan berpoligami dibolehkan kepada semua lelaki Islam. Walau bagaimanapun, tidak semua lelaki Islam boleh berpoligami. Poligami sebenarnya khusus untuk lelaki atau suami yang istimewa sahaja. Lelaki atau suami istimewa ialah suami yang mempunyai kelebihan-kelebihan khas, yang tidak terdapat pada lelaki-lelaki lain. Kelebihan-kelebihan ini membolehkan dia mengatasi segala cabaran, halangan dan rintangan yang perlu ditempuhi, apabila berhasrat untuk berpoligami. Cabaran, halangan dan rintangan ini bukan sahaja selepas berpoligami, malah sebelum berpoligami. Jika halangan dan rintangan ini berjaya ditempuhi, barulah dia seorang lelaki istimewa dan layak untuk berpoligami.

Kelebihan utama yang perlu ada pada seorang suami yang ingin berpoligami ialah mampu dan berkuasa menanggung nafkah isteri-isteri dan orang dibawah tanggungannya. Nafkah adalah perkara penting dalam rumahtangga, dan ia menjadi kewajipan suami. Bahkan haram hukumnya seseorang itu berkahwin, mampu memenuhi keperluan nafkah isterinya. Firman Allah s. w. t. (Al-Baqarah: 233) yang bermaksud : ``Dan kewajipan suami memberi makan dan pakaian kepada isteri dengan cara yang baik.'' Rasulullah s. a. w. juga bersabda yang bermaksud : ``Takutilah Allah dalam urusan kaum wanita. Kerana kamu mengambil mereka dengan amanah Allah dan kamu menghalalkan persetubuhan dengan mereka dengan nama Allah. Bagi mereka tanggungjawab atas kamu untuk memberi nafkah makan minum dan pakaian dengan cara yang baik.''
Tidak semua lelaki mampu dan memiliki keistimewaan untuk menanggung nafkah ramai isteri dan ramai tanggungan. Kemampuan untuk menanggung nafkah ini adalah bermaksud ``menggandakan tanggungjawab'' bukan ``mengurangkan tanggungjawab sedia ada''. Apabila seseorang suami berpoligami, tanggungjawabnya bertambah, sama ada tanggungjawab ekonomi, sosial dan keagamaan. Suami yang berpoligami, tetapi kemudian mengurangkan komitmen kepada isteri sedia ada dan anak-anak, maka sebenarnya dia bukanlah lelaki istimewa yang layak untuk berpoligami. Jika selepas berpoligami memudaratkan isteri dan anak-anak, misalnya makan minum tidak mencukupi, tempat tinggal tidak terurus dan sebagainya, suami tidak layak. Dan hukum berpoligami boleh membawa kepada haram.
Sebab itu, ramai suami yang tidak mempunyai ciri-ciri keistimewaan ini, mengambil jalan alternatif berkahwin tanpa kebenaran Mahkamah. Kemudian timbul masalah tidak dapat menanggung nafkah isteri-isteri serta anak-anak.
Makan minum tidak cukup, yuran dan buku sekolah anak-anak tidak berbayar. Ada kes isteri kedua memohon cerai kerana suami tidak memberi nafkah.
Ciri keistimewaan berikutnya, ialah kebolehan untuk berlaku adil. Adil adalah syarat utama untuk suami berpoligami. Ayat al-Quran tentang keharusan berpoligami (surah An-Nisa' ayat 3) jelas menyebutkan perkataan `adil', yang bermaksud: ``Kahwinilah wanita-wanita yang kamu sukai, dua, tiga dan empat.
Tetapi jika kamu khuatir tidak dapat berlaku adil (antara wanita-wanita itu), hendaklah satu sahaja atau budak yang dalam milikmu. Ini paling dekat kepada kamu supaya tidak berlaku curang.''
Keadilan yang dimaksudkan di dalam ayat di atas ialah perkara-perkara yang boleh dilakukan mengikut fitrah kejadian manusia, seperti keadilan dari segi makan minum, pakaian, tempat tinggal, giliran bermalam serta waktu yang dihabiskan oleh seorang suami dengan tiap-tiap isterinya). Walau bagaimanapun, tidak semua lelaki mempunyai keistimewaan untuk membahagi-bahagikan perkara ini secara adil. Lelaki yang ingin berpoligami perlu berfikir, menilai dan mengkaji perkara ini terlebih dahulu, adakah dia boleh berlaku adil kepada isteri-isterinya? Arahan supaya berfikir, menilai dan mengkaji terlebih dahulu ini adalah arahan Allah s. w. t. dalam ayat di atas. Perkataan `jika kamu khuatir tidak dapat berlaku adil' menghendaki suami berfikir, mengkaji dan membuat penilaian terlebih dahulu, sebelum berpoligami. Bolehkah adil atau tidak? Kalau yakin boleh, kahwinlah sehingga empat sekalipun. Tetapi jika tidak yakin boleh, atau lebih kepada tidak berlaku adil, satu sahaja sudah cukup. Bukannya disuruh berkahwin dahulu, kemudian baru hendak berfikir soal keadilan.
Cabaran seterusnya yang perlu dihadapi oleh suami yang ingin berpoligami ialah cabaran untuk menerangkan maksud hati kepada isteri yang sedia ada. Kemudian cabaran bagi menghadapi respons isteri, setelah diberitahu hasrat untuk berpoligami. Bolehkah isteri menerima dengan hati terbuka? Jika ya, alhamdulillah. Ataupun sebaliknya, isteri tidak boleh menerima. Majoriti wanita fobia apabila suami menyebut perkataan `poligami'; marah, bermasam muka, tidak mahu bercakap, tidur berpaling muka dan sebagainya. Inilah antara cabaran-cabaran yang perlu dihadapi oleh seorang suami yang berhasrat untuk berpoligami.
Lelaki istimewa tidak akan berkahwin senyap-senyap atau kahwin dahulu, kemudian baru hendak memberitahu isteri. Ada suami yang tidak istimewa, tetapi masih hendak berpoligami. Sebab itu ada yang mengambil jalan alternatif, berkahwin senyap-senyap. Apabila isteri mengetahui selepas itu, isteri marah pun tidak mengapa, sebab sudah berkahwin. Apa yang isteri boleh buat? Sesetengah kes, kerukunan rumahtangga tergugat akibat perkara ini.
Lelaki yang ingin berpoligami perlu bermuhasabah, menilai dan mengkaji diri sendiri, adakah dia lelaki istimewa yang dianugerahkan oleh Allah s. w. t. dengan ciri-ciri tersebut di atas. Adakah dia boleh menanggung nafkah isteri dan anak-anak lebih daripada seorang? Adakah dia boleh berlaku adil kepada isteri-isterinya? Arahan supaya berfikir, mengkaji dan menilai terlebih dahulu ini adalah arahan Allah s. w. t. dalam surah an-Nisa' di atas.
Lelaki atau suami yang ingin berpoligami juga perlu membuat siasatan terperinci, kaji selidik dan buat paper work untuk menentukan apa kelebihan dan apa keburukannya jika dia berpoligami.Tiga persoalaan diatas perlu diberi jawapan dengan ikhlas. ``Adakah aku boleh menanggung nafkah isteri-isteri dan anak-anak (yang sedia ada dan bakal lahir)? Adakah aku boleh berlaku adil kepada isteri-isteri, dan adil kepada anak-anakku nanti? Kajian juga hendaklah mengambil kira adakah perkahwinan poligami itu akan mendatangkan darar syarie kepada isteri yang sedia ada dan anak-anaknya. Darar syarie maksudnya apa sahaja kemudaratan fizikal dan mental, rohani dan jasmani kepada isteri dan anak-anak.

Siasatan dan kajian ini perlu dibuat sebelum berpoligami, bukannya berkahwin dahulu, kemudian jadikan perkahwinan itu satu `eksperimen' untuk menentukan mampu atau tidak, adil tidaknya dan sebagainya. Segelintir orang Islam berpoligami tetapi kemudian mengabaikan tanggungjawab, tidak adil dan mendatangkan kemudaratan kepada isteri-isterinya dan anak-anaknya. Akibatya Islam yang dikutuk. Yang bersalah dan patut dikutuk ialah orang itu, bukan Islam. Orang itu ialah suami yang tidak mempunyai ciri-ciri keistimewaan, tetapi masih ingin berpoligami, lantaran hanya berpegang kepada satu prinsip sahaja, iaitu poligami hak mutlak lelaki.

Artikel copy paste sahaja utk renungan bersama.

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: KEPADA LELAKI YANG INGIN BERPOLIGAMI...

Post  koy101 on Fri Sep 25, 2009 1:22 am

hehehe... aku nih nak satu pun.. lum cukup syarat,.... jgn harap ler nak banyak.... dlm mimpi pun grenti xnyer dapek.... Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: KEPADA LELAKI YANG INGIN BERPOLIGAMI...

Post  Yassin on Sat Sep 26, 2009 12:23 pm

koy101 wrote:hehehe... aku nih nak satu pun.. lum cukup syarat,.... jgn harap ler nak banyak.... dlm mimpi pun grenti xnyer dapek.... Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

Sempurnakan kehidupan lengkap segalanya....sesungguhnya berusaha dan berdoa selebihnya tawakal pada allah.... kala lok aje...mmg tak jadi bender Very Happy

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: KEPADA LELAKI YANG INGIN BERPOLIGAMI...

Post  zulkbo on Sat Sep 26, 2009 10:08 pm

Very Happy Very Happy
senyum dulu
tunggu yang pompuan
komen Very Happy Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: KEPADA LELAKI YANG INGIN BERPOLIGAMI...

Post  Yassin on Tue Nov 10, 2009 9:50 pm

Kawan up kan sikit topik nei sbb ada doh hok berkenan nok berpoligami gayanya kat PCC ini... Very Happy

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: KEPADA LELAKI YANG INGIN BERPOLIGAMI...

Post  acey on Tue Nov 10, 2009 10:09 pm

Yassin wrote:Kawan up kan sikit topik nei sbb ada doh hok berkenan nok berpoligami gayanya kat PCC ini... Very Happy

awok pulok macam mana, tak de berdetik ke nok joint deme tu

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: KEPADA LELAKI YANG INGIN BERPOLIGAMI...

Post  Yassin on Wed Nov 11, 2009 8:42 am

acey wrote:
Yassin wrote:Kawan up kan sikit topik nei sbb ada doh hok berkenan nok berpoligami gayanya kat PCC ini... Very Happy

awok pulok macam mana, tak de berdetik ke nok joint deme tu

Kawan tak mampu lagi jantann....hok ada pun semput hehehehe... Very Happy

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: KEPADA LELAKI YANG INGIN BERPOLIGAMI...

Post  strikerbuncit on Wed Nov 11, 2009 9:00 am

nampaknya PCC menuju ke arah www.PoligamiCommunity.Com..udah2ler topik sebegini..
takutla hok pompuan yg baru dftar tu nk posting+bkawan dgn abg2 PCCian ni..
moh kita posting isu2 yg lebih mbuka minda dan mnambah pgtahuan.. sunny

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: KEPADA LELAKI YANG INGIN BERPOLIGAMI...

Post  jasnoraizan on Wed Nov 11, 2009 9:35 am

strikerbuncit wrote:nampaknya PCC menuju ke arah www.PoligamiCommunity.Com..udah2ler topik sebegini..
takutla hok pompuan yg baru dftar tu nk posting+bkawan dgn abg2 PCCian ni..
moh kita posting isu2 yg lebih mbuka minda dan mnambah pgtahuan..

entah kwn pun naik pelik ..dah ada topik poligami dah..tup..tupo timbul pulok satu lg psl poligami nih...kenapa suka sgnt dgn topik2 nih...ye...?

jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: KEPADA LELAKI YANG INGIN BERPOLIGAMI...

Post  Yassin on Wed Nov 11, 2009 9:39 am

jasnoraizan wrote:
strikerbuncit wrote:nampaknya PCC menuju ke arah www.PoligamiCommunity.Com..udah2ler topik sebegini..
takutla hok pompuan yg baru dftar tu nk posting+bkawan dgn abg2 PCCian ni..
moh kita posting isu2 yg lebih mbuka minda dan mnambah pgtahuan..

entah kwn pun naik pelik ..dah ada topik poligami dah..tup..tupo timbul pulok satu lg psl poligami nih...kenapa suka sgnt dgn topik2 nih...ye...?

Topik nei dah lama dema tak perasan on Thu Sep 24, 2009 11:22 pm kata pengantor topiknya . Very Happy

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: KEPADA LELAKI YANG INGIN BERPOLIGAMI...

Post  acey on Wed Nov 11, 2009 11:57 am

jasnoraizan wrote:
strikerbuncit wrote:nampaknya PCC menuju ke arah www.PoligamiCommunity.Com..udah2ler topik sebegini..
takutla hok pompuan yg baru dftar tu nk posting+bkawan dgn abg2 PCCian ni..
moh kita posting isu2 yg lebih mbuka minda dan mnambah pgtahuan..

entah kwn pun naik pelik ..dah ada topik poligami dah..tup..tupo timbul pulok satu lg psl poligami nih...kenapa suka sgnt dgn topik2 nih...ye...?

diorang nak relax2 berborak je la tu, nak lari dr pressure kerja

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: KEPADA LELAKI YANG INGIN BERPOLIGAMI...

Post  jasnoraizan on Wed Nov 11, 2009 12:12 pm

close topik nih pg ke...
http://www.pahangcommunity.com/sembang-umum-f8/poligami-setuju-atau-tidak-t661-45.htm#21309

jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: KEPADA LELAKI YANG INGIN BERPOLIGAMI...

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum