Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

nasib marhaem (tmn pelancongan kuantan)

View previous topic View next topic Go down

nasib marhaem (tmn pelancongan kuantan)

Post  jasnoraizan on Tue Oct 20, 2009 12:16 pm

Ini Cerita: Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan Di Kuantan!
BUKAN barang kali lagi semuanya Allah s.w.t. aturkan. Sore semalam saya singgah di Taman Pelancungan Kuantan (TPK) untuk makan tengah hari. Di sinilah saya menerima telefon dari pemanggil memaklumkan berlaku insiden Exco tumbuk tetamu raya Pas di Taman Melawar, Selangor.


Inilah pertama kali saya memasuki ke taman ini. Dikahbarkan oleh seorang teman, makanan di sini enak dan sedap. Lagipun makan di sini rilek di hadapannya ada sungai Pahang terbentang luas dan tenang. Pemandangan indah. Sambil makan dapat menjamun selera serta melihat jambatan yang menghubungi Kuantan dengan Tanjung Lupur. Iras-iras seperti di Kucing katanya.
Takkala memasuki ke taman berkenaan dan memerhati keadaan sekitarnya hati saya mula berbisik. Iya ke ini taman pelancongan? Kawasan sekitarnya macam tempat kucing beranak atau ayam bertelor sahaja. Bersepah sepah macam rumah ditimpa gempa bumi. Sampah merata dan baunya juga menjadikan hidung kembang kempis.
Perlantaian, dataran simennya juga sudah pecah dan bongkeh di mana-mana saja. Tambok yang dibina untuk melingkungi pohoh kayu juga sudah terbongkeh dan dibiarkan berselerakkan. Kawasan itu seakan sudah dibiarkan bertahun dan. Rumah kedainya persis drakula.
Kawasan 90 peratus tidak terjaga dan kotor. Bertul-betul di hadapan sungai penuh dengan semak samun. Ada sebatang tunggul yang terbongkeh dan dibiarkan. Di banirnya penuh dengan serangga dan nyamuk! Mungkin anak babi juga berlindung di situ. Melihat itu saya teringat kepada Menteri Besar Pahang, Adnan Yaacob. Tidak percaya saya kalau apa yang saya saksikan itu berada dalam negeri Pahang Darul Makmur.Sebelum makan saya sempat merakam beberapa sudut di taman berkenaan untuk dikongsi dan dinilai oleh pejenguk PCC ini. Biar penjenguk membandingkan tempat seumpama itu dengan tempat-tenpat di negeri lain. Selalunya bila lokasi atau tempat menjadi destinasi pelancongan yang bersih, sistemetik dan kemas. Namun berlain dengan kawasan ini.

Saya cadang nak tulis mengenai kecacatan ini. Harapnya biarlah Majlis Bandaraya Kuatan (MBK) tahu dan mengambil kepedulian tentangnya. Kawasan itu perlu dibersih dan peliharakan. Ia bukan saja huduh tetapi menjatuhkan imej Kuantan yang dikenali sebagai bandar dalam taman. Warganya juga turut malu dengan keadaan itu.
Bagaimana pun hasrat untuk menulis itu tidak jadi apabila mengetahui kedudukan terkini mengenai nasib taman itu. Khabarnya taman itu akan dib0ngkar tidak lama lagi. Satu projek pembinaan hotel mwah akan dibangunkan dikawasan itu oleh Majlis Bandaran Kuantan (MBK) dengan Pasdec - anak syarikat Perbadanan Ekonomi Negeri Pahang.
Ekoran pembanguna itu menyebabkan kira-kira 50 orang peniaga yang menyewa atau berjualan di gerai makanan disitu sejak tahun 1970an diminta berpindah dan mencari kawasan baru sebagai gantian. Katanya mereka diberikan sedikit pampasan untuk berbuat demikian.

Menurut seorang peniaga (rujuk video diatas), peniaga diberi notis hingga Selasa (esok) untuk berpindah. Bangunan dan gerai di situ akan dirobohkan.

Arahan perpindahan dan pampasan yan diberikan itu tidak mencukupi dan ia juga tidak adil. Mereka yang sudah hampir 40 tahun berniaga di situ mendapat pampasan sama dengan mereka yang baru berniaga.

Selain itu apa yang dikesalkan, tidak sepatutnya mereka diminta pindah tanpa menyedikan tempat yang baru. "Kalau ya pun nak minta dipindah carilah tempat untuk kami. Di mana kami nak cari tempat dalam masa singkap!" rintih seorang peniaga lain.

Mereka mendakwa sikap demikian dianggap sebagai kontras dengan slogan kerajaan yang dicanangkan oleh Perdana Menteri, Mohd Najib Razak yang mahu memastikan agar rakyat didahulukan. "Apakah dengan meminta kami pindah tanpa menyediakan tempat baru ini ia menempati slongan yang diseru oleh Datuk Seri Najib Razak?" tanya seorang peniaga yang terlibat dengan perpindahan itu.

Para peniaga sangat berharap semoga tindakan mencorohkan kawasan itu ditangguhkan ke satu ketika sehingga mereka semua mendapat tempat gantian baru. Mereka juga berharap supaya pampasan sebanyak RM1.5 juta untuk perniaga terlibat juga diagihkan secara telus dan sama

jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: nasib marhaem (tmn pelancongan kuantan)

Post  MD on Tue Oct 20, 2009 1:13 pm

penulis artikel ni salah tulis.... - Sungai Kuantan tu,bukannya Sg Pahang...

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: nasib marhaem (tmn pelancongan kuantan)

Post  Deto_8 on Tue Oct 20, 2009 1:17 pm

dulu meriah tempat ni....

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: nasib marhaem (tmn pelancongan kuantan)

Post  MD on Tue Oct 20, 2009 1:19 pm

Deto_8 wrote:dulu meriah tempat ni....

mase ada bot penambang dan restoran terapung dari kapal lama tu...

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: nasib marhaem (tmn pelancongan kuantan)

Post  Deto_8 on Tue Oct 20, 2009 1:22 pm

MD wrote:
Deto_8 wrote:dulu meriah tempat ni....

mase ada bot penambang dan restoran terapung dari kapal lama tu...

dulu pun bas ekspress ke situ jugak....mungkin jadi salah satu sebab merosot bila bas ekspress pindah ke Terminal Makmur

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: nasib marhaem (tmn pelancongan kuantan)

Post  jasnoraizan on Tue Oct 20, 2009 1:24 pm

Deto_8 wrote:
MD wrote:
Deto_8 wrote:dulu meriah tempat ni....

mase ada bot penambang dan restoran terapung dari kapal lama tu...

dulu pun bas ekspress ke situ jugak....mungkin jadi salah satu sebab merosot bila bas ekspress pindah ke Terminal Makmur

Tp masalahnye mcmmana nasib peniaga2 kat situ...takde ke perancangan untuk diorang ni semua....

jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: nasib marhaem (tmn pelancongan kuantan)

Post  MD on Tue Oct 20, 2009 1:25 pm

Deto_8 wrote:
MD wrote:
Deto_8 wrote:dulu meriah tempat ni....

mase ada bot penambang dan restoran terapung dari kapal lama tu...

dulu pun bas ekspress ke situ jugak....mungkin jadi salah satu sebab merosot bila bas ekspress pindah ke Terminal Makmur

lumrah kehidupan....bende ni berlaku banyak tempat...

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: nasib marhaem (tmn pelancongan kuantan)

Post  Deto_8 on Tue Oct 20, 2009 1:27 pm

jasnoraizan wrote:
Tp masalahnye mcmmana nasib peniaga2 kat situ...takde ke perancangan untuk diorang ni semua....

kita dengar dulu dari pihak pemaju... Laughing

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: nasib marhaem (tmn pelancongan kuantan)

Post  jasnoraizan on Tue Oct 20, 2009 1:37 pm

Deto_8 wrote:
jasnoraizan wrote:
Tp masalahnye mcmmana nasib peniaga2 kat situ...takde ke perancangan untuk diorang ni semua....

kita dengar dulu dari pihak pemaju...

tp masalahnye pemaju nok naikan hotel lima bintang kat situ...ada ke dgor2 dibayar pampasan atau dipindahkan peniaga2 tu ke tempat lain(tempat hok strategik la...skit)

jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: nasib marhaem (tmn pelancongan kuantan)

Post  Sponsored content Today at 4:23 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum