Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Wartakan Pulau Tawar kota warisan

View previous topic View next topic Go down

Wartakan Pulau Tawar kota warisan

Post  along on Thu Dec 03, 2009 12:19 pm


SEBAHAGIAN daripada waris dan keturunan Tok Shahrom – Tok Gajah – Mat Kilau bergambar pada Majlis Silaturrahim PWKTSTGMK di Pekan,


PEKAN 28 Nov. – Persatuan Waris dan Keturunan Tok Shahrom – Tok Gajah – Mat Kilau (PWKTSTGMK) menggesa kerajaan negeri menggazetkan Pulau Tawar di daerah Jerantut sebagai kota warisan.

Pengerusinya, Datuk Zulkifli Mohamad berkata, saranan itu dibuat sebagai mengenang jasa dan pengorbanan keturunan Tok Shahrom seperti anak dan cucunya iaitu Tok Gajah dan Mat Kilau sebagai Pahlawan Melayu Pahang.

‘‘Selain Pulau Tawar sebagai tempat kelahiran Tok Gajah dan Mat Kilau, ia merupakan tempat mereka bersama Sultan Pahang pertama, Sultan Wan Ahmad mengatur langkah untuk mendapatkan takhta pemerintahan dari Tun Muktahir.

‘‘Seharusnya Pulau Tawar diwartakan sebagai kota warisan di negeri ini sebagai mengenang jasa baik keturunan Tok Shahrom iaitu Tok Gajah dan Mat Kilau,” katanya kepada pemberita di Majlis Silaturahim PWKTSTGMK di Dewan Konvensyen di sini hari ini.

Di majlis tersebut, seramai 600 ahli yang merupakan generasi kelima, keenam dan ketujuh keturunan Tok Shahrom hadir memeriahkan majlis.

Selain itu, kata Zulkifli, satu fakta sejarah yang perlu dibetulkan adalah kebanyakan generasi hari ini dimaklumkan bahawa Tok Gajah dan Mat Kilau sebagai penderhaka.

‘‘Malangnya, fakta itu salah dan perlu diperbetulkan kerana ia diambil dari British. Mereka bukan penderhaka dan mengapa kita perlu menggunakan fakta yang tak betul itu tanpa kajian terlebih dahulu.
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: Wartakan Pulau Tawar kota warisan

Post  Awangmaseru on Thu Dec 03, 2009 4:29 pm

assalamualaikum .. dipendekkan cerita yang kawan dengor (sokseksoksek) dulu-dulu , kampung asal mat kilau ni dari kg budu dan tok gajoh tu keturunan rawo. yeke ???

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 252
Points : 294
Join date : 30/11/2009
Age : 55
Location : ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: Wartakan Pulau Tawar kota warisan

Post  MD on Thu Dec 03, 2009 4:33 pm

Awangmaseru wrote:assalamualaikum .. dipendekkan cerita yang kawan dengor (sokseksoksek) dulu-dulu , kampung asal mat kilau ni dari kg budu dan tok gajoh tu keturunan rawo. yeke ???

kalau ada cerita cerita susulan dari orang lama lama boleh kongsi disini...
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Wartakan Pulau Tawar kota warisan

Post  Yassin on Thu Dec 03, 2009 6:25 pm

Suka juga nak mencelah cerita ini...

Bila sebut Kota Warisan apa yang boleh kita tunjuk kepada masyarakat umum apa yang ada sendiri di Pulau Tawar itu? Bolehkah sekadar kita tunjukkan ini kubur Mat Kilau dan ini masjid tuanya? rasa jika itu sahaja yang tinggal tanpa ada susulan perkara yang lain rasanya kurang lengkapnya....sepatutnya disana sebagai contoh ada Muziumnya yang menempatkan apa 2 jua barang atau seumpamanya peninggalan beliau atau apa jua yang dirasakan sesuai dgn maksud Kota warisan itu sendiri. Jika sekadar najis lembu dan kerbau rasanya yang menghiasi perjalanan disana mungkin tidak ada maknanya.

Awangmaseru - kampung asal mereka wa'allahualam saya sendiri tidak tahu tapi yang disebut hanya dipulau tawar sahaja ada pun tok Gajah dan mat kilau inii tidak duduk setempat kerana mereka menjadi org buruan zaman penjajah jadi tidak musthil dimana jua beliau bermastautin. pendek kata daripada Jerantut ke Lipis semmg laluan mereka.
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Wartakan Pulau Tawar kota warisan

Post  Awangmaseru on Thu Dec 03, 2009 7:13 pm

Kawan nok tamboh sikit ni.. nok magerid doh.. kampung masa bebudok akimat kilo ni budu.. dulu-dulu pulo tawo kecik bebeno.. beloh hulu pahang tu, lepeh, budu, temsor tempat utamanya. lepas budu kene bako oleh omteh aki mat kilo berkelana sepanjang sg pahang. seberang kg kedondong tu ada kg lama , situ ada geng dia itu dia nikoh dekat-dekat situ. kat situ ramai yang tak suke kedia almaklumlah orang deharke kecuali yang anti omteh. tapi ramai yang suka omteh disitu. bila masa dah beruboh...orang mesia dah celek sikit, dah nampok beza antara pendehake dan pembudek maka meheke
buat macammacamlah nok cari goh. nok pengiktirafan, nok pengistiharan dan macammacamlah. moyangmuek kita dulu perang juge, kalou orang kampung tak support perang dulu cammana?? kite mintok kerajaan pahang istihor negeri pahang sebagai negeri warisan lagi adil...YEKETOK????

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 252
Points : 294
Join date : 30/11/2009
Age : 55
Location : ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: Wartakan Pulau Tawar kota warisan

Post  Yassin on Thu Dec 03, 2009 8:23 pm

Awangmaseru wrote:Kawan nok tamboh sikit ni.. nok magerid doh.. kampung masa bebudok akimat kilo ni budu.. dulu-dulu pulo tawo kecik bebeno.. beloh hulu pahang tu, lepeh, budu, temsor tempat utamanya. lepas budu kene bako oleh omteh aki mat kilo berkelana sepanjang sg pahang. seberang kg kedondong tu ada kg lama , situ ada geng dia itu dia nikoh dekat-dekat situ. kat situ ramai yang tak suke kedia almaklumlah orang deharke kecuali yang anti omteh. tapi ramai yang suka omteh disitu. bila masa dah beruboh...orang mesia dah celek sikit, dah nampok beza antara pendehake dan pembudek maka meheke
buat macammacamlah nok cari goh. nok pengiktirafan, nok pengistiharan dan macammacamlah. moyangmuek kita dulu perang juge, kalou orang kampung tak support perang dulu cammana?? kite mintok kerajaan pahang istihor negeri pahang sebagai negeri warisan lagi adil...YEKETOK????

Aki....agok kash kita penoh berjumpe gamok kash, kek dimana agoknya hehehe sekareng neh aki menyelinap mana boleh kash ikut jejok aok heheheh rasa kash kenel aki neh hehehe Very Happy
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Wartakan Pulau Tawar kota warisan

Post  along on Fri Dec 04, 2009 12:12 pm

Yassin wrote:
Awangmaseru wrote:Kawan nok tamboh sikit ni.. nok magerid doh.. kampung masa bebudok akimat kilo ni budu.. dulu-dulu pulo tawo kecik bebeno.. beloh hulu pahang tu, lepeh, budu, temsor tempat utamanya. lepas budu kene bako oleh omteh aki mat kilo berkelana sepanjang sg pahang. seberang kg kedondong tu ada kg lama , situ ada geng dia itu dia nikoh dekat-dekat situ. kat situ ramai yang tak suke kedia almaklumlah orang deharke kecuali yang anti omteh. tapi ramai yang suka omteh disitu. bila masa dah beruboh...orang mesia dah celek sikit, dah nampok beza antara pendehake dan pembudek maka meheke
buat macammacamlah nok cari goh. nok pengiktirafan, nok pengistiharan dan macammacamlah. moyangmuek kita dulu perang juge, kalou orang kampung tak support perang dulu cammana?? kite mintok kerajaan pahang istihor negeri pahang sebagai negeri warisan lagi adil...YEKETOK????

Aki....agok kash kita penoh berjumpe gamok kash, kek dimana agoknya hehehe sekareng neh aki menyelinap mana boleh kash ikut jejok aok heheheh rasa kash kenel aki neh hehehe Very Happy

yasin klau aok kenal aki nie nti aok bwok plok keh jumpa aki ye...
nti kita wat sesi ngeteh kat jerantut....
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: Wartakan Pulau Tawar kota warisan

Post  Yassin on Fri Dec 04, 2009 10:37 pm

along wrote:
yasin klau aok kenal aki nie nti aok bwok plok keh jumpa aki ye...
nti kita wat sesi ngeteh kat jerantut....

aki macam tak emboh aje nok bercakap along hehehehe........ Very Happy
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Wartakan Pulau Tawar kota warisan

Post  Awangmaseru on Sun Dec 06, 2009 8:29 am

Aki baca majalah SMPGAS Budu ada rencana ditulis tentang tinggalan sejarah perjuangan mat kilau iaitu kubu yang terdapat di bukit raya kg sempiat. masa tu britis menyerang geng matkilau serta membakar rumah serta kubukubu .

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 252
Points : 294
Join date : 30/11/2009
Age : 55
Location : ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: Wartakan Pulau Tawar kota warisan

Post  Yassin on Tue Dec 08, 2009 10:31 am

Awangmaseru wrote:Aki baca majalah SMPGAS Budu ada rencana ditulis tentang tinggalan sejarah perjuangan mat kilau iaitu kubu yang terdapat di bukit raya kg sempiat. masa tu britis menyerang geng matkilau serta membakar rumah serta kubukubu .

Sungguhnya kg. sempiat di tanjong besar , benta itu banyak sejarahnya kerana Pawang Nong sendiri di lahirkan di kampung tersebut....dan aki kawan, Pawang Haji Mohamed adalah antara rakan karibnya.

Alfatihah buat meraka yang berjasa.
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Wartakan Pulau Tawar kota warisan

Post  dikwan on Wed Jan 27, 2010 6:28 pm

warta pon baguh jugak kurang2 owang putih tau pulau tawar tu dmn dalam peta dunia tak gitu...kalu dah berjalan ke pulau tawar lehla pulak singgah ke gua kota gelanggi dengan gua gunung senyum...kira kg arwah orang tua kaweh ni terletak antara ke dua gua batu kapor ni la...bila dah diwartakan sekurangnye dapat juga menjana ekonomi orang tempatan di situ tak gitu...bila duit dah masuk macam boleh diwatnye..komplek ke ape boleh belaka pasal orang dah datang... Very Happy
avatar
dikwan
Orang Kampung
Orang Kampung

Posts : 50
Points : 52
Join date : 13/12/2009
Age : 33
Location : wangsa maju

http://www.premiumcopier.com

Back to top Go down

Re: Wartakan Pulau Tawar kota warisan

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum