Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

HERBA DAN ULAMAN

Page 1 of 4 1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

HERBA DAN ULAMAN

Post  along on Fri Jun 19, 2009 11:07 am

SERIBU SATU KHASIAT ULAM

MAKAN ulam baik untuk kesihatan. Ayat itu sudah biasa didengar, tetapi tidak semua mengetahui akan khasiat sebenar yang terselindung di sebalik ulam-ulaman yang banyak dijual di Pasar Malam Sayur Kampung, Chow Kit, Kuala Lumpur ini.

Dahulu, ulam mungkin hanya terkenal di kalangan masyarakat Melayu di kampung-kampung. Tetapi, kini hidangan ulam-ulaman semakin digemari warga kota termasuk masyarakat bukan Melayu, malah turut menjadi antara hidangan wajib di hotel-hotel terkemuka.

Ulam adalah sayuran atau tumbuhan yang dimakan mentah atau sekadar dicelur iaitu direndam sekejap di dalam air panas. Ada juga sesetengah ulam perlu direbus terlebih dahulu, baru sedap dimakan seperti ulam pucuk ubi. Biasanya ulam dijamu bersama sambal belacan, budu atau cencaluk untuk dimakan bersama nasi.

Ulam diambil daripada pelbagai bahagian sesuatu pokok atau tumbuhan yang boleh dimakan, antaranya pucuk, daun, biji, buah, ubi dan kadang-kadang bunganya.

Ada antara ulam cukup popular dan mudah didapati di pasaran seperti rebung, cekur manis, jering, petai, ulam raja dan sebagainya.

Sementara ulam beluntas, pucuk betik, pucuk kadok dan pucuk gajus antara ulam yang sukar dicari, malah ia juga kurang dikenali walaupun dalam masyarakat Melayu itu sendiri.

Ulam dikatakan mempunyai banyak khasiat sebab ia dimakan secara mentah atau tidak dimasak terlalu lama. Justeru, kandungan galian seperti mineral dan vitamin utama iaitu kalsium, fosforus, zat besi, natrium, kalium yang terdapat dalam ulam tidak dimusnahkan oleh haba.

Selain itu, ulam juga dikatakan membekalkan serat yang amat diperlukan oleh sistem penghadaman manusia. Serat memainkan peranan sebagai pengisi pada bahan buangan dan memudahkan perkumuhan.

Antaranya, ulam pegaga yang telah diiktiraf oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebagai herba menjana kecerdasan berfikir di kalangan kanak-kanak serta dikatakan dapat membantu peredaran darah dan meningkatkan kesihatan kulit.

Kangkung pula sejenis sayuran yang murah dan mudah diperoleh kerana tumbuh secara meliar di tepi-tepi sumber air, dikatakan dapat membantu mengurangkan kesakitan penyakit buasir, sakit kepala dan boleh digunakan untuk melebatkan rambut.

Jering pula didapati mengandungi banyak zat, antaranya protein, lemak, karbohidrat, kalsium, fosforus, vitamin A, B dan C. Biarpun rasanya pahit dan berbau, ia juga dikatakan menjadi penawar kepada pesakit kencing manis.

Sementara petai juga mempunyai khasiatnya tersendiri. Berdasarkan kajian, buah petai yang berbintil-bintil pada papannya dikatakan mengandungi kadar protein dan lemak yang tinggi berbanding tumbuhan hutan yang lain, iaitu sebanyak 8 peratus. Kandungan lain yang ada dalam petai adalah karbohidrat, air, kalsium, fosforus, zat besi, vitamin A, B1, B2 dan C.

Khasiat petai bergantung kepada umur dan kesegaran biji petai tersebut. Buah petai yang kecut ataupun bijinya tidak membulat, dikatakan kurang mempunyai kandungan khasiat yang tinggi. Biji petai dikatakan berkesan merawat penyakit jantung, kencing manis, mencuci buah pinggang dan untuk mengeluarkan cacing daripada kanak-kanak yang kecacingan.

Disebabkan khasiat yang terselindung, ulam-ulaman diminati ramai biarpun rasanya pahit dan baunya busuk.

Sebolehnya, jadikanlah ulam sebagai makanan wajib dalam hidangan kerana selain ia mampu membuka selera, turut 'dijamu' khasiatnya yang tinggi tidak kira dari segi pemakanan mahupun perubatan.

Untuk itu, para petani perlu memainkan peranan menanam pokok-pokok ulam secara komersial bukan hanya mengharapkan ia tumbuh melata di hutan atau kebun mereka.
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: HERBA DAN ULAMAN

Post  along on Fri Jun 19, 2009 11:11 am

Khasiat Buah Petai



Menyebut namanya saja bagi kebanyakan orang pasti akan bilang gengsi atau tidak suka dengan buah yang satu ini karena aroma dan efek setelah mengkonsumsinya saat ke kamar kecil.

Petai atau Pete di masyarakat kita sudah sangat terkenal, khususnya masyrakat kalangan menengah ke bawah, buah petai memang seringkali menjadi menu makanan sehari-hari.

Banyak diantara kita pastinya belum mengetahui kandungan yang terdapat pada petai. Di dalam petai ternyata memiliki kandungan gula alami yaitu Sukrosa, Glukosa dan Fruktosa dengan kombinasi serat. Kombinasi dari zat tersebut ternyata dapat menghasilkan stamina tenaga yang cepat. Menurut penelitian para ahli, mengkonsumsi dua porsi petai dapat menghasilkan tenaga yang cukup besar selama 90 menit, maka tidak heran apabila banyak atlet olahraga dan pekerja keras menjadikan petai menu favorit mereka.

Ternyata buah petai yang selama ini kerap kali dihina karena aromanya memiliki khasiat penting dalam membantu menyembuhkan berbagai macam penyakit seperti menghilangkan Depresi, PMS (premenstrual syndrome), menyembuhkan Anemia, Tekanan darah tinggi, Luka lambung, Kegemukan, Sembelit, Stroke dan lainnya.

Cara penyembuhannya yaitu:

Depresi

Bagi mereka yang mengalami depresi dapat mencoba mengkonsumsi petai, sebab dalam kandungan petai terdapat Tryptophan, yaitu zat sejenis protein yang diubah tubuh menjadi Serotonin. Nah zat inilah yang membuat seseorang yang mengalami depresi dapat merasa lebih tenang, memperbaiki mood dan secara umum membuat seseorang lebih bahagia.

PMS (premenstrual syndrome)

Nah bagi para wanita yang sering mengalami PMS (Premenstrual Syndrome) saat datang bulan tidak perlu khawatir dengan meminum pil atau apapun, cukup dengan makan pete maka masalah terselesaikan. Vitamin B6 yang terdapat pada petai mengatur kadar gula darah, yang dapat membantu mood.

Anemia

Untuk penderita Anemia (Kurang sel darah merah), petai memiliki kandungan zat besi yang tinggi, maka dapat membantu menstimulasi produksi sel darah merah dan membantu apabila terjadi anemia.

Tekanan darah tinggi

Bagi mereka yang memiliki Tekanan darah tinggi (hipertensi) dan penderita Stroke, kandungan Kalium yang tinggi pada petai dan rendah garam dapat membantu mengobati tekanan darah.

Begitu tingginya zat yang terdapat di dalam petai, sehingga FDA Amerika mengizinkan perkebunan pete untuk melakukan klaim resmi mengenai kemampuan buah ini untuk menurunkan resiko tekanan darah dan stroke.

Sembelit

Kandungan serat yang tinggi pada petai membuat seseorang yang mengalami gangguan pencernaan dapat kembali normal tanpa harus ke laksativ.

Untuk saraf

Kandungan Vitamin V yang sangat besar pada petai dapat membantu menenangkan sistem saraf.

Kegemukan

Berdasarkan penelitian dari Institute of Psychology Austria yang menyatakan bahwa tekanan pada saat kerja menyebabkan orang sering meraih makanan yang menenangkan seperti coklat dan keripik. Dengan melihat kepada 5.000 pasien di rumah sakit, peneliti menemukan bahwa kebanyakan orang menjadi gemuk karena tekanan kerja yang tinggi.

Laporan menyimpulkan bahwa, untuk menghindari nafsu memakan makanan karena panik, kita butuh mengendalikan kadar gula dalam darah dengan ngemil makanan tinggi karbohidrat setiap dua jam untuk mempertahankan kadarnya tetap. Maka mengkonsumsi petai adalah solusi yang terbaik.

Luka lambung

Penderita luka lambung dapat mengkonsumsi petai untuk membantu merawat sistem pencernaannya. Hal ini disebabkan textur petai yang lembut dan halus.
Petai merupakan satu-satunya buah mentah yang dapat dimakan tanpa menyebabkan stress dalam beberapa kasus yang parah. Selain itu, petai dapat menetralkan asam lambung dan mengurangi iritasi dengan melapisi permukaan dalam lambung.

Stress

Stress merupakan penyakit yang banyak ditemui pada saat sekarang ini, aktifitas sehari-hari yang padat dengan tuntutan waktu kerja yang sempit membuat banyak masyarakat mengalami penyakit strees. Kalium dalam petai adalah mineral penting, yang membantu untuk menormalkan detak jantung, mengirim oksigen ke otak dan mengatur keseimbangan cairan tubuh. Jadi pada saat seseorang mengalami stress kecepatan metabolisme kita akan meningkat, sehingga akan mengurangi kadar kalium dalam tubuh. Hal ini bisa diatasi dengan cara makan petai yang tinggi kalium.

Stroke

Berdasarkan hasil riset yang ditulis di “The New England Journal of Medicine,” makan pete sebagai bagian dari makanan sehari-hari akan menurunkan resiko kematian karena stroke sampai 40%.

Nah sekarang diketahui bagaimana bermanfaatnya buah petai, buah yang sering mendapatkan ejekkan karena bau yang ditimbulkan dari memakan petai ternyata hanya hal kecil dibandingkan dengan manfaat yang bisa kita dapatkan dari mengkonsumsi petai.

Karbohidrat pada petai ternyata juga lebih besar dibandingkan dengan buah apel. Petai memiliki protein empat kali banyak, dan karbohidrat dua kali lebih banyak serta tiga kali lipat fosfor, lima kali lipat Vitamin A dan zat besi, dan dua kali lipat jumlah vitamin dan mineral lainnya. Kalium yang tinggi pada petai menjadikan petai makanan terbaik.

Sudah saatnya petai menjadi menu favorit kita sekarang ini mengubah kata-kata yang sudah terkenal mengenai apel itu menjadi: “A Petai a day keeps the doctor away”
(makan pete tiap hari akan menjauhkan anda dari dokter).


Last edited by along on Fri Jun 19, 2009 11:32 am; edited 1 time in total
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: HERBA DAN ULAMAN

Post  along on Fri Jun 19, 2009 11:28 am

Pegaga
Nama saintifik: Centella asiatica (L.)
Famili: Umbelliferae/ Apiaceae



Awet muda: daun dimakan mentah sebagai salad.

Tekanan darah tinggi : air rebusan diminum

Tonik: air rebusan atau jus daun diminum

Luka ulcer: pupuk pegaga disapukan untuk merawat luka.
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: HERBA DAN ULAMAN

Post  lepat_ubi on Thu Jun 25, 2009 12:14 pm

mkn la ulam krn ianya baek utk kesihatan...tahniah kpd along yg tlh meng'up' kan info2 tersebut
avatar
lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: HERBA DAN ULAMAN

Post  along on Thu Jun 25, 2009 12:18 pm

lepat_ubi wrote:mkn la ulam krn ianya baek utk kesihatan...tahniah kpd along yg tlh meng'up' kan info2 tersebut

nti keh post lg info2 baru ye.
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: HERBA DAN ULAMAN

Post  lepat_ubi on Thu Jun 25, 2009 12:58 pm

along wrote:
lepat_ubi wrote:mkn la ulam krn ianya baek utk kesihatan...tahniah kpd along yg tlh meng'up' kan info2 tersebut

nti keh post lg info2 baru ye.

haa...post la bebanyok sket
avatar
lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: HERBA DAN ULAMAN

Post  along on Thu Jun 25, 2009 12:59 pm

lepat_ubi wrote:
along wrote:
lepat_ubi wrote:mkn la ulam krn ianya baek utk kesihatan...tahniah kpd along yg tlh meng'up' kan info2 tersebut

nti keh post lg info2 baru ye.

haa...post la bebanyok sket


wokeh.
nti smua geng pcc nie awek muda blake sbp kuat mkn ulam.
hehehehe
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: HERBA DAN ULAMAN

Post  lepat_ubi on Thu Jun 25, 2009 1:16 pm

along wrote:
lepat_ubi wrote:
along wrote:
lepat_ubi wrote:mkn la ulam krn ianya baek utk kesihatan...tahniah kpd along yg tlh meng'up' kan info2 tersebut

nti keh post lg info2 baru ye.

haa...post la bebanyok sket


wokeh.
nti smua geng pcc nie awek muda blake sbp kuat mkn ulam.
hehehehe

nnt blh la buat kempen mkn ulam!
avatar
lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: HERBA DAN ULAMAN

Post  along on Thu Jun 25, 2009 1:24 pm

lepat_ubi wrote:
along wrote:
lepat_ubi wrote:
along wrote:
lepat_ubi wrote:mkn la ulam krn ianya baek utk kesihatan...tahniah kpd along yg tlh meng'up' kan info2 tersebut

nti keh post lg info2 baru ye.

haa...post la bebanyok sket


wokeh.
nti smua geng pcc nie awek muda blake sbp kuat mkn ulam.
hehehehe

nnt blh la buat kempen mkn ulam!

kempen tanam ulam blakang umah pun ok jgak.
leh jimat belanja gawat2 nie.
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: HERBA DAN ULAMAN

Post  lepat_ubi on Thu Jun 25, 2009 1:30 pm

along wrote:
lepat_ubi wrote:
along wrote:
lepat_ubi wrote:
along wrote:
lepat_ubi wrote:mkn la ulam krn ianya baek utk kesihatan...tahniah kpd along yg tlh meng'up' kan info2 tersebut

nti keh post lg info2 baru ye.

haa...post la bebanyok sket


wokeh.
nti smua geng pcc nie awek muda blake sbp kuat mkn ulam.
hehehehe

nnt blh la buat kempen mkn ulam!

kempen tanam ulam blakang umah pun ok jgak.
leh jimat belanja gawat2 nie.


tapi along sendiri mkn ulam tak???
avatar
lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: HERBA DAN ULAMAN

Post  along on Thu Jun 25, 2009 1:32 pm

lepat_ubi wrote:
along wrote:
lepat_ubi wrote:
along wrote:
lepat_ubi wrote:
along wrote:
lepat_ubi wrote:mkn la ulam krn ianya baek utk kesihatan...tahniah kpd along yg tlh meng'up' kan info2 tersebut

nti keh post lg info2 baru ye.

haa...post la bebanyok sket


wokeh.
nti smua geng pcc nie awek muda blake sbp kuat mkn ulam.
hehehehe

nnt blh la buat kempen mkn ulam!

kempen tanam ulam blakang umah pun ok jgak.
leh jimat belanja gawat2 nie.


tapi along sendiri mkn ulam tak???

mkn.
keh batu ngan kayu pun makan jugak.
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: HERBA DAN ULAMAN

Post  lepat_ubi on Thu Jun 25, 2009 1:38 pm

along wrote:
lepat_ubi wrote:
along wrote:
lepat_ubi wrote:
along wrote:
lepat_ubi wrote:
along wrote:
lepat_ubi wrote:mkn la ulam krn ianya baek utk kesihatan...tahniah kpd along yg tlh meng'up' kan info2 tersebut

nti keh post lg info2 baru ye.

haa...post la bebanyok sket


wokeh.
nti smua geng pcc nie awek muda blake sbp kuat mkn ulam.
hehehehe

nnt blh la buat kempen mkn ulam!

kempen tanam ulam blakang umah pun ok jgak.
leh jimat belanja gawat2 nie.


tapi along sendiri mkn ulam tak???

mkn.
keh batu ngan kayu pun makan jugak.

mmg dah aok tu..tgk muke pun tau dah...wakakaka Laughing
avatar
lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: HERBA DAN ULAMAN

Post  along on Thu Jun 25, 2009 1:43 pm

lepat_ubi wrote:
along wrote:
lepat_ubi wrote:
along wrote:
lepat_ubi wrote:
along wrote:
lepat_ubi wrote:
along wrote:
lepat_ubi wrote:mkn la ulam krn ianya baek utk kesihatan...tahniah kpd along yg tlh meng'up' kan info2 tersebut

nti keh post lg info2 baru ye.

haa...post la bebanyok sket


wokeh.
nti smua geng pcc nie awek muda blake sbp kuat mkn ulam.
hehehehe

nnt blh la buat kempen mkn ulam!

kempen tanam ulam blakang umah pun ok jgak.
leh jimat belanja gawat2 nie.


tapi along sendiri mkn ulam tak???

mkn.
keh batu ngan kayu pun makan jugak.

mmg dah aok tu..tgk muke pun tau dah...wakakaka Laughing

gawat2 nie tkleh membazir.
mkn je ape yg bleh makan.
hehehe
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: HERBA DAN ULAMAN

Post  lepat_ubi on Wed Jul 01, 2009 10:31 am

hehe...bagus tol aok ni
avatar
lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Antara khasiat dan mudarat tongkat ali

Post  along on Tue Jul 21, 2009 4:51 pm

Orang Malaysia cepat terpengaruh ingin cantik cepat, ingin langsing, kuat tenaga dan ingin cepat kaya dan seterusnya tertipu dengan gimik iklan atau produk yang ditawarkan. Kenapa?''

Itu soalan yang dilontarkan oleh Pengarah Loji Pepandu Kejuruteraan Kimia (CEPP) Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof. Dr. Ramlan Aziz yang ditanya mengenai obsesi rakyat negara kita terutama orang Melayu dengan produk prosesan hasilan herba.

Orang Melayu kata beliau, cepat terpengaruh dengan gimik iklan pelaris jualan yang menunjukkan kehebatan produk tertentu tanpa meneliti terlebih dahulu akan kebenarannya.

Pengguna juga mudah dan cepat mendapat hasil diingini tanpa mengira kesan sampingan produk yang mereka gunakan.

Beliau yang ditanya mengenai khasiat tongkat ali dan kacip fatimah untuk meningkatkan kehebatan dan tenaga berkata, kajian menunjukkan memang produk berasaskan tumbuhan tersebut mempunyai kesan positif tetapi ada pihak mengambil kesempatan mengkomersialkannya dengan cara yang salah.

''Saya tidak nafikan ada kajian mengesahkan khasiat kedua-dua herba popular itu, malangnya ia menjadi momokan dan permainan gimik.

Malah katanya, beliau kagum dengan orang terdahulu yang berjaya menemui khasiat produk tersebut sedangkan belum ada kecanggihan peralatan ketika itu untuk meneroka khasiatnya.

Namun kini, ada dua persoalan besar yang menjadi masalah pokok iaitu sama ada produk berasaskan tongkat ali dan kacip fatimah diproses dengan cara yang betul untuk menjadikannya minuman bertenaga dan kedua, adakah produk tersebut mencapai tahap minimum kandungan sebenarnya.

Katanya, cara memproses, boleh menimbulkan persoalan kerana ada pihak mungkin hanya mengisar tongkat ali berkenaan untuk dicampurkan dalam minuman.

Sedangkan katanya, cara terbaik ialah mengekstraknya terlebih dahulu secara kimia dan ditulenkan kerana ini cara betul untuk menjadikannya satu ramuan.

''Jika kita kisar sahaja, ia ibarat memasukkan habuk kayu dalam minuman dan ini membahayakan tubuh pengguna,'' katanya.

Malah orang Melayu kata beliau, boleh pupus jika menggunakan produk yang memudaratkan kerana ia boleh merosakkan organ peranakan.

Persoalan kedua, ialah adakah kandungan tongkat ali atau kacip fatimah tersebut mencukupi untuk melayakkannya digelar minuman daripada tongkat ali sedangkan kuantitinya sangat sedikit.

Kajian awal oleh Institut Penyelidikan Perhutanan Malayusia (FRIM) menunjukkan kandungan tongkat ali dalam kopi campuran adalah jauh daripada dos minuman yang memberi manfaat kepada kesihatan. Malah, ada jenama yang gagal dikesan kandungan tongkat ali dalam produk berkenaan.

Justeru beliau mahu agensi berkaitan, mengambil langkah perlu untuk menetapkan peraturan supaya jumlah minimum tertentu diperlukan bagi mengesahkan minuman tersebut memang mengandungi tongkat ali sebagai contoh dan mana-mana pihak yang tidak mematuhinya dianggap penipu.

Lebih mendukacitakan, sesetengah syarikat menggunakan testimoni untuk mengesahkan kehebatan produk mereka dan inilah yang mengundangkan minat pengguna.

Beliau berkata, trend ini semakin menjadi-jadi apatah lagi terdapat tawaran tertentu untuk menjadikan penggunanya kaya.

Beliau berkata, menggunakan produk berasaskan bahan semula jadi memang semakin menjadi trend di peringkat global disebabkan kecenderungan manusia kini untuk melakukan pencegahan penyakit berbanding rawatan, khususnya herba.

Dalam hal ini, Malaysia mempunyai kelebihan kerana memiliki kekayaan hutan atau biodiversiti yang boleh dimanfaatkan.

Bagaimanapun, menjadi cabaran saintis Malaysia untuk menjalankan lebih banyak penyelidikan mengenai khasiat tumbuhan herba dan peruntukan untuk tujuan tersebut perlu ditambah.

Satu lagi masalah yang timbul ialah perbuatan pengilang yang mencampurkan banyak jenis herba dalam satu jenis produk dengan mendakwa yang mampu merawat pelbagai jenis penyakit.

''Adakah ini telah dibuktikan secara saintifik atau hanya ilmu tradisional sedangkan kajian mengenainya perlu dilakukan terlebih dahulu," ujar Ramlan.

Perbuatan untuk mengkomersialkannya secara melulu ini ibarat menculik ilmu yang sepatutnya dipelajari terlebih dahulu.

Satu lagi penyelidikan yang perlu diperhebatkan ialah menghasilkan sebatian piawai yang boleh dijadikan rujukan dalam menghasilkan produk tongkat ali dan kacip fatimah pada masa akan datang.

Berdasarkan kajian kata Ramlan, tongkat ali mempunyai banyak khasiat antaranya meningkatkan hormon lelaki dan dikatakan mampu membantu menguruskan badan.

Khasiat tongkat ali

Khasiat ini disokong oleh satu kajian di Amerika Syarikat. Justeru, pada mana-mana produk, ia sepatutnya sama kemujarabannya walaupun diambil daripada pokok herba tertentu dari sumber yang menggunakan ekstrak piawai yang berlainan.

Sementara itu, salah sebuah institusi penyelidikan yang terlibat dalam kerja-kerja makmal mencari khasiat tongkat ali ialah FRIM.

Tongkat ali (Eurycoma longifolia) adalah dari famili Simaroubaceae telah digunakan secara tradisional oleh kaum Melayu di Malaysia sejak dahulu lagi.

Ia digunakan secara tradisional sebagai agen penggalak seks (apphrodiasiac) dan untuk meningkatkan kesihatan badan.

Penyelidikan tersebut dijalankan di bawah projek utama Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) iaitu Program Perkongsian Bioteknologi Malaysia-Institut Teknologi Massachusetts (MIT).

Menurut Pengarah Kanan Bahagian Tumbuhan Perubatan FRIM, Dr Rasadah Mat Ali, penyelidikan tersebut bermula pada 1999 yang mana pihaknya terlibat mengkaji bahan kimia dan juga genetik tumbuhan tersebut.

"Hasil kajian kita mendapati penanda kimia tongkat ali sejenis bahan di namakan eurikomanon dan juga sebatian aktif," katanya.

Pelbagai sebatian kimia dalam tongkat ali telah diasingkan dan dikenalpasti. Pencirian dan penentuan struktur sebatian kimia tersebut dilakukan menerusi kaedah spektroskopi.

Beberapa sebatian kimia telah dipilih sebagai sebatian penanda ekstrak tongkat ali.

Sebatian penanda tersebut berperanan penting untuk memastikan identiti, integriti dan kualiti serta keseragaman produk yang berasaskan tongkat ali.

Eurikomanon yang merupakan sebatian utama (major) telah dipilih sebagai sebatian penanda untuk akar tongkat ali.

Peratus pemulangan pengekstrakan eurikomanon daripada akuas ekstrak akar tongkat ali adalah tidak kurang daripada 1.7 peratus.

Terkini, FRIM telah menawarkan perkhidmatan teknikal kepada industri farmaseutikal, nutraseutikal dan makanan, untuk penilaian kualiti ekstrak dan produk tongkat ali.

Penentuan kualiti juga dapat dihasilkan dengan teknologi sensor bau dan rasa yang telah digunakan sebagai peralatan penjanaan finger-printing untuk aktiviti pempiawaian tumbuhan ubatan, ekstrak dan herba produk.

Dengan adanya penanda kimia tersebut, ia sebagai 'cap cari' tongkat ali yang mengesahkan kehadirannya dalam mana-mana campuran pun.

Ditanya mengenai kegilaan golongan lelaki yang minum tongkat ali untuk menambah tenaga terutama untuk tujuan seks, beliau berkata, kajian mengenainya telah dibuktikan tetapi biasanya pada dos yang disyorkan.

''Pengguna sihat secara umumnya hanya memerlukan 100 miligram sehari sahaja," ujar Rasadah.

Katanya, memang benar ada kajian mengenai kandungannya yang dikenali sebagai kesan apphrodisiac tetapi kesannya bergantung kepada dos.

Kajian kimia mendapati kewujudan sebatian aktif seperti eurikomanon, eurikomalakton dan eurikomanol (qussinoids) yang banyak di dalam akar.

Sebatian ini telah dikenal pasti berkeupayaan untuk meningkatkan penghasilan hormon testosterone (androgenic) yang diperlukan dalam fungsi kelelakian.

Sebatian yang menyebabkan aktiviti tersebut telah dikenal pasti berpotensi untuk dibangunkan sebagai produk nutraseutikal atau farmaseutikal untuk rawatan masalah hormon dan kesuburan.

Apa yang penting dalam pengambilan tersebut, dos penggunaan perlu diambil kira kerana ada kemungkinan ia mengundang risiko kepada pengguna.

Hasil kajian juga mendapati bahawa tongkat ali mempunyai sebatian aktif anti malaria dan anti kanser tetapi kajian lanjut mengenai tumbuhan herba tersebut masih dijalankan.

Ditanya mengenai bahagian mana pada pokok tersebut yang paling banyak sebatian bioaktif, Rasadah berkata, khasiatnya banyak tersimpan di bahagian akar selain daun dan batang.

Orang Melayu kata beliau hanya mengetahui rahsia khasiat pada 1990-an dan ketika itu mereka menggunakannya dengan merebus bahagian yang dikatakan mempunyai banyak khasiat.

Dengan kata lain, apa yang dilakukan oleh saintis hari ini ialah untuk membuktikan atau mengesahkan apa yang telah dilakukan oleh orang terdahulu.

Pembuktian secara saintifik itu perlu bagi menguji keberkesanan, kualiti dan keselamatannya.

Malah FRIM telah menawarkan perkhidmatan memproses kepada industri herba dalam penghasilan produk daripada tongkat ali menerusi kilang Amalan Pengilangan Baik (GMP) di Pusat teknologi Herba (HTC) FRIM di Kepong.

Namun katanya, apa yang membimbangkan ialah kecenderungan segelintir pihak yang suka mencampurkan tongkat ali dengan bahan lain untuk menambah khasiat sesautu formulasi herba tersebut

''Kita tidak tahu apakah bahan-bahan yang dicampurkan ini bertindak balas sesama sendiri dan menimbulkan risiko lain," katanya.
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: HERBA DAN ULAMAN

Post  along on Tue Jul 28, 2009 12:27 pm

Khasiat Sup Herba / Herbal Soup Benefits

Sup Ikan Becat
Penyakit lumpuh, Tenaga batin dan Sakit urat
paralytic(stroke), aphrodisiac, muscle ache

Sup Belut
Sakit urat, Tenaga batin dan Gatal-gatal kulit
Muscle ache, aphrodisiac & skin itch

Sup Ikan Haruan
Menyembuhkan luka dalaman selepas bersalin
Recover deep injury after childbirth

Sup Puyuh
Sakit urat, Demam, Menambah selera makan dan Tenaga batin
Muscle ache, fever, appetite & aphrodisiac

Sup Ekor
Tenaga batin, Demam dan Sakit urat
Aphrodisiac, fever & muscle ache

Sup Gear Box
Tenaga batin dan Sakit urat
Aphrodisiac & muscle ache

Sup Ayam Kampung
Demam, Tenaga batin dan Sakit urat
Fever, aphrodisiac & muscle ache


Khasiat Minuman Herba / Herbal Drink Benefit

Jus Tongkat Ali Madu
Darah tinggi, Sakit Urat, Menambah tenaga, Tahan mengantuk / Keletihan, Sakit sendi dan Meningkat ketahanan tubuh melawan penyakit.
High blood, muscle ache, rheumatic, reduce mental fatigue / sleepy , strengthens immune system and increase energy level, endurance & stamina.

Kopi Tongkat Ali
Tahan mengantuk, Buang angin, Tenaga batin, Gaut, Lengah lumpuh dan Melancarkan peredaran darah.
Improve blood circulation, reduce wind in the body, reduce sleepy, improve physical & mental performance, gout, muscle ache

Jus Pegaga
Menurunkan tekanan darah tinggi dan Ubat batuk.
Cough, reduce high blood pressure

Jus Mengkudu
Jantung, Gaut dan Kencing manis
Heart problem, gout & diabetes

Teh manis (Stevia Tea)
Kencing manis, Darah Tinggi dan Melancarkan perjalanan darah
Diabetes, high blood & improve blood circulation

Air Rebusan Campuran
Sakit urat, Lenguh badan, Peredaran darah dan Tenaga batin
Muscle ache, improve blood circulation, increase energy level, endurance & stamina

Air Rebusan Mas Cotek
Mengecutkan dan membetulkan kedudukan rahim (selepas bersalin), kencing manis, tekanan darah tinggi & paru-paru berair.
After childbirth treatment, diabetes, high blood pressure & pneumonia.

Teh Halia Madu
Darah tinggi, gout / sendi, buang angin dan buang kolestrol
High blood, gout, rheumatic, reduce wind in the body & reduce cholesterol
Bio Root



Pencegahan Kanser/Cancer prevention

Teh Misai Kucing(Java Tea) Plus Stevia Tea
Batu karang, Kencing manis, Darah tinggi, Keputihan, Sakit sendi, Masalah buah pinggang
Bladder stone, diabetes , high blood, leuorrhea, rheumatic, kidney problem

Kopi Ubi Jaga
Tenaga batin
Aphrodisiac

Kenerak (Kalis T)
Rawatan kanser
Cancer treatment

"setiap penyakit ada ubatnya"

Insyaallah kita beriktiar Allah akan menyembuhkannya

avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: HERBA DAN ULAMAN

Post  J.Milan22 on Tue Jul 28, 2009 2:17 pm

along cube aok bagi kelebihan makan ulam ni kacang botol,pucuk "saleem",ulam raja ,daun salad ngan pagaga...saje nak taw...
avatar
J.Milan22
EXCO

Posts : 2416
Points : 2494
Join date : 14/04/2009
Location : Sempadan San Siroo.....

Back to top Go down

Re: HERBA DAN ULAMAN

Post  J.Milan22 on Tue Jul 28, 2009 2:26 pm

along wrote:Khasiat Sup Herba / Herbal Soup Benefits

Sup Puyuh
Sakit urat, Demam, Menambah selera makan dan Tenaga batin
Muscle ache, fever, appetite & aphrodisiac

Sup Ekor
Tenaga batin, Demam dan Sakit urat
Aphrodisiac, fever & muscle ache

Sup Gear Box
Tenaga batin dan Sakit urat
Aphrodisiac & muscle ache

"setiap penyakit ada ubatnya"

Insyaallah kita beriktiar Allah akan menyembuhkannya


33 sup ni memeng peberet tapi puyuh tu wat goreng pun sodaaappppppppppp
avatar
J.Milan22
EXCO

Posts : 2416
Points : 2494
Join date : 14/04/2009
Location : Sempadan San Siroo.....

Back to top Go down

Re: HERBA DAN ULAMAN

Post  along on Tue Jul 28, 2009 2:27 pm

J.Milan22 wrote:along cube aok bagi kelebihan makan ulam ni kacang botol,pucuk "saleem",ulam raja ,daun salad ngan pagaga...saje nak taw...

nanti keh bg tau ye.
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: HERBA DAN ULAMAN

Post  J.Milan22 on Tue Jul 28, 2009 2:33 pm

along wrote:
J.Milan22 wrote:along cube aok bagi kelebihan makan ulam ni kacang botol,pucuk "saleem",ulam raja ,daun salad ngan pagaga...saje nak taw...

nanti keh bg tau ye.

ok..cepat cikit..peberet koi ni..
ni nak g santapa la kaloo byokk khasiat n kelebihan die... Very Happy
avatar
J.Milan22
EXCO

Posts : 2416
Points : 2494
Join date : 14/04/2009
Location : Sempadan San Siroo.....

Back to top Go down

Pengaga

Post  along on Tue Jul 28, 2009 2:41 pm





Nama Tempatan : Pegaga



Nama Saintifik : Centella Asiatica/Hydrocotyle Asiatica

Nama Lain : Tapak Kuda(Indonesia),Indian Pennywort, Gotu Kola

Famili : Apiaceae/Umbelliferae




Pengelasan saintifik



Alam : Tumbuhan

Divisi : Magnoliophyta

Order : Apiales

Famili : Apiaceae

Genus : Centella

Spesies : C. asiatica




Keterangan:



Pegaga atau nama saintifiknya centella asiatica/hydocotyle asiatica ialah sejenis ulaman popular orang melayu. Sejenis tumbuhan menjalar yang tumbuh pada tanah yang agak lembab seperti kebun, ladang, tepi jalan dan batas sawah. Ia pada asalnya dimakan sebagai ulam untuk menambahkan selera makan kerana daunnya yang wangi dan manis. Ia mudah tumbuh dikawasan tanah yang subur, agak lembab dan bersaliran baik. Ia membiak melalui pecahan anak. Tumbuhan yang kecil ini besar khasiatnya. Ia kaya dengan vitamin A dan C serta zat besi, sering dijadikan sayur-sayuran ‘rasmi’ untuk wanita ketika berpantang.

Biasanya seluruh bahagian pegaga iaitu daun, tangkai daun, batang, bunga, buah, dan akarnya mempunyai banyak kegunaan dan khasiat yang tinggi. Di Indonesia, bunga dan buah pegaga tidak dimakan kerana ia dikatakan menjadi punca penyakit reumatisme sekiranya terlalu banyak dimakan. Namun ada juga orang yang yakin bahawa mereka akan beroleh umur yang panjang dan awet muda apabila mengamalkan pengambilan pegaga dalam makanan harian mereka. Tetapi berdasarkan kajian menunjukkan ia boleh dimakan selalu tetapi dalam kuantiti yang sedikit sahaja bagi mendapatkan kesan positif. Ini kerana pengambilan yang berlebihan akan mengakibatkan kesan narkotik dan keracunan kumulatif yang meransang tumor untuk jangkamasa panjang.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah mengiktiraf pegaga sebagai herba menjana kecerdasan berfikir terutamanya di kalangan kanak-kanak. Pegaga yang dikenali juga sebagai Centella asiatica telah diperakui WHO kerana kaya dengan pelbagai ramuan ubatan.

Fakta sejarah



Mengikut ceritanya, pokok pegaga ini dimakan pada awalnya oleh penduduk India setelah melihat gajah yang terkenal dengan umurnya yang panjang didapati selalu mengunyah tumbuhan ini. Jadi ia dimakan pada asalnya untuk memanjangkan umur. Kini ia diambil sebagai ulam dan jus kerana rasa dan baunya yang menambahkan selera. selain dimakan mentah sebagai ulam, pegaga juga boleh dimasak lemak dan dijadikan kerabu.



Kajian yang dilakukan pada 1949, mendapati pegaga mujarab untuk mengubati penyakit kusta dan ulser kerana ciri-ciri antibakteria yang ada padanya. Penyelidikan seterusnya yang dijalankan sekitar tahun 1950-an pula mendapati pegaga amat baik untuk menyembuhkan luka, kudis serta mengubati kerengsaan kulit. Sebagai 'makanan menjana kecerdasan otak', herba ini amat mujarab untuk memperbaiki fungsi minda seperti meningkatkan daya ingatan dan penumpuan fikiran.



Herba ini mula digunakan dalam perubatan Ayurveda. Ia juga pernah digunakan dalam perubatan herba Shennong di cina lebih kurang 2000 tahun yang lalu



Jenis-jenis Pegaga Di Malaysia

1. Pegaga Cina Atau Pegaga Nyonya

2. Pegaga Daun Lebar

3. Pegaga Kelantan

4. Pegaga Renek

5. Pegaga Salad

6. Pegaga Gajah

7. Pegaga Brunei



BERITA HARIAN :9/9/07 AHAD, DIMENSI , HALAMAN-4

Kandungan

Pegaga yang simplisianya dikenal dengan sebutan Centella Herba memiliki kandungan asiaticoside, thankuniside, isothankuniside, madecassoside, brahmoside, brahmic acid, brahminoside, madasiatic acid, meso-inositol, centelloside, carotenoids, hydrocotylin, vellarine, tanin serta garam mineral seperti kalium, natrium, magnesium, kalsium dan besi. Diduga glikosida triterpenoida yang disebut asiaticoside merupakan antilepra dan penyembuh luka yang sangat luar biasa. Zat vellarine yang ada memberikan rasa pahit.

Pegaga juga mengandungi banyak sebatian kimia dan bioaktiviti yang terbukti mengandungi ciri-ciri antibakteria, antipasma, antiinflamasi, hipotensif dan insektisid. Dalam bidang perubatan tradisi, ia digunakan sebagai agen antialergi, antikanser, antidisenteri, peransang pembuangan urin, hipotensif, stimulan, tonik, menyejukkan badan, mengeluarkan batu karang, penawar kencing berdarah, kusta, gonorea,luka, kudis, dan sakit kerongkong. Pegaga juga anti-infeksi, antiracun, penurun panas, melawaskan pembuangan air kencing, antilepra dan anti sifilis.

Kegunaan:



Pegaga dapat mengurangkan tekanan darah tinggi, mencegah nyanyuk, melambatkan proses penuaan dan menolong badan dari bahan toksid. Kebelakangan ini pegaga banyak digunakan di barat sebagai tonik saraf untuk merehatkan dan menambahkan ingatan. Di India bagaimanapun ia juga banyak digunakan untuk mengatasi masalah kulit.



Di timur pula, pegaga juga digunakan untuk mengatasi masalah seperti kemurungan yang mungkin disebabkan oleh masalah fizikal. Kajian terbaru menunjukkan pegaga menunjukkan kesan positif terhadap sistem pengaliran darah dengan menguatkan salur darah dan kapilari. Ia telah menunjukkan kesan yang memberangsangkan bila digunakan untuk merawat kejang kaki, bengkak kaki dan masalah kaki terasa berat dan kebas.



Daun pegaga berfungsi sebagai astrigensia dan tonikum. Pegaga juga digunakan untuk revitalisasi tubuh dan otak yang lemah serta untuk kesuburan wanita.



Kesimpulannya pegaga sesuai untuk penyakit berikut :



1. Pembengkakan Hati
2. Demam, Campak
3. Sakit Tekak, Batuk Kering,
4. Asma, Brokitis, Pleuritis
5. Radang Mata Merah
6. Keputihan
7. Tekanan Darah Tinggi
8. Sakit Perut, Disentri, Cacing, Buasir
9. Tidak Selera Makan, Sakit Perut, Disentri, Cacing, Buasir
10. Keracunan Makanan
11. Batuk Darah, Muntah Darah
12. Busung, bisul
13. Infeksi Saluran Kencing (kencing kotor)



Sifat dan Manfaat

Pegaga atau nama saintifiknya Cantella asiatica boleh membangkitkan selera makan, membantu meredakan masalah penghadaman, mengatasi masalah buasir kerana mengandungi serat. Ia juga mampu melancarkan aliran darah, terutama bagi wanita yang ada masalah haid. Pegaga juga dijadikan ubat untuk merawat masalah keputihan yang menyebabkan faraj terasa gatal.

Air perahan daun pegaga juga dikatakan boleh menyejukkan badan dan elok diamalkan jika demam, mengalami masalah berak berdarah atau lelah. Amalan minum air rebusan akar pegaga ini dipercayai boleh membantu mengawal paras gula dalam darah di kalangan pesakit kencing manis. Malah, ada yang menjadikannya sebagai minuman untuk menguruskan badan

Selain itu, pegaga juga telah lama digunakan sebagai tonik untuk membersihkan darah, merawat ulser, sifilis, dan kelenjar limfa. Amalan meminum jus pegaga amat mujarab untuk membantu mereka yang bermasalah untuk tidur, merawat kerengsaan kulit dan tekanan darah tinggi. Walaupun pegaga amat baik dimakan mentah tetapi daun yang diramas dengan sedikit air amat baik jika disapukan pada kudis dan luka. Di samping itu, pegaga juga memberi kesan kepada beberapa peringkat pembentukan tisu seperti menghilangkan parut, membina kolagen, merangsang pembentukan rambut dan kuku. Pegaga juga dipercayai boleh mempercepatkan proses penyembuhan luka, ulser dan masalah kulit lain. Oleh itu tidak hairan jika ia dijadikan makanan wajib bagi wanita berpantang supaya luka bersalin lebih cepat sembuh.



Mengamalkan meminum jus pegaga dapat meningkatkan daya ingatan seseorang, disamping dipercayai boleh meningkatkan kebaikan prestasi kanak-kanak yang mengalami kecacatan akal.



Dewasa ini produk yang berasaskan pegaga telah di gunakan dengan meluas dalam industri kecantikan sebagai anti selulit, anti kedutan (anti wrinkle), untuk mata dan muka, menambah ketegangan kulit dan meningkatkan pembentukan kulit yang baru.
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Sirih

Post  along on Tue Jul 28, 2009 2:44 pm




Nama Tempatan : Sirih

Nama Saintifik : Piper Betle L.

Nama Lain : Sirih Jawa, Betel Leaf

Famili : Piperaceae

Divisi : Magnoliophyta

Kelas : Magnoliopsida

Order : Piparales






Pengenalan

Sirih merupakan sejenis tumbuhan memanjat (boleh mencapai ketinggian 10-15 kaki). Membiak melalui keratan batang dan anak yang akan tumbuh dari batangnya yang merayap di tanah. Sirih selalunya dikaitkan dengan semangat pada zaman kepahlawan melayu. Dalam upacara pertunangan dan perkahwinan pula, sirih junjung dijadikan kepala hantaran dan merupakan bahan wajib bagi masyarakat melayu. Dalam perubatan tradisional pula sirih banyak digunakan khususnya untuk penyakit yang dikatakan berpunca dari gangguan makhluk halus. Sirih juga dijadikan sejenis snek oleh orang-orang tua melayu dan india.

Kandungan Kimia

Sirih terbukti secara saintifik mengandungi minyak sari (kadinen, kavikol, sineol, eugenol, karvakol) ini digunakan untuk mengubati keputihan, nafas @ badan berbau, batuk, radang selaput lendir mata, trauchoma, jantung berdebar-debar, kemurungan, demam selepas bersalin, air susu terlampau banyak dan sariawan.

Minyak atsiri dari daun sirih mengandung minyak terbang (betIephenol), seskuiterpen, pati, diatase, gula dan zat samak dan chavicol yang memiliki daya mematikan kuman, antioksida, antifungus dan anti kulat.

Kegunaan :



1. Batuk

2. Sariawan (penyakit mulut & kerongkong)

3. Bronchitis

4. Jerawat

5. Keputihan

6. Gigi Berlubang, gusi bengkak dan pendarahan gusi

7. Demam berdarah

8. Bau mulut

9. Haid tidak teratur

10. Asma

11. Radang kerongkong

12. Luka terbakar

13. Kudis, kurap kaki

14. Bisul dan menghilangkan gatal

15. Sakit mata

Antara kaedah penggunaan.

Untuk mengubati hidung berdarah, cuci 2 helai daun sireh segar, digulung kemudian dimasukkan ke dalam lubang hidung.

Untuk penyakit keputihan beberapa helai daun sirih yang telah dibersihkan di rebus dalam air hingga mendidih dan airnya dibiarkan suam. Air ini digunakan untuk mencuci vagina terutamanya setiap kali selepas kencing.

Untuk Nafas berbau pula ada dua cara, satu cara dengan mengunyah daun sirih yang telah dibersihkan hingga lumat dan biarkan berada dalam mulut seketika sebelum diluahkan. Satu cara lagi ialah dengan merebus beberapa helai daun sirih hingga mendidih, setelah itu disejukkan dan ditapis, gunakan untuk berkumur dua kali sehari, pagi dan malam.

Untuk gusi bengkak pula 5-6 helai daun sirih direbus dengan 3 gelas air hingga mendidih, setelah itu masukkan sedikit garam. Biarkan hingga suam dan gunakan untuk berkumur dua hingga tiga kali sehari.

Untuk menghilangkan bau badan, 2 hingga 3 helai daun sirih direbus dengan 1/2 gelas air hingga mendidih, angkat daunnya dan masukkan gula batu sebelum diminum. Jika tidak mahu minum airnya, kaedah lain ialah dengan mengambil sehelai daun sirih dan di calit sedikit kapur sirih. Ramas daunnya dan sapukan pada ketiak.
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Ulam Raja

Post  along on Tue Jul 28, 2009 2:47 pm






Nama Tempatan : Ulam Raja

Nama Saintifik : Cosmos Caudatus

Nama Lain : King Salad, Intan Berayun

Divisi : Spermatophyta

Kelas : Magnoliopsida

Order : Asterales

Famili : Asteraceae

Genus : Cosmos





Keterangan:

Ulam raja (king salad) sebenarnya adalah tergolong dalam jenis cosmos yang biasa ditanam sebagai pokok hiasan kerana bunganya yang cantik dan berwarna warni. Namun yang selalu dijadikan ulam selalunya mempunyai bunga yag kecil dan berwarna agak pucat (merah jambu pucat) atau putih. Ia juga dikenali sebagai bokok intan berayun. Boleh tumbuh hingga mencapai ketinggian 2 meter, dan sesuai tumbuh pada ketinggian 200 meter dari paras laut. Ia membiak melalui biji benih yang dihasilkan selepas bunganya matang. Tumbuhan ini berasal dari Amerika Latin tetapi boleh didapati tumbuh secara liar disemua negara Asean.

Kandungan kimia

Ia mengandungi 0.3 peratus protein, 0.4 peratus lemak dan karbohidrat, ia juga kaya dengan Laksium dan vitamin A. Ulamnya mempunyai keupayaan antioksida (AEAC) yang amat tinggi, iaitu setiap 100 gram ulam yang segar mempunyai keupayaan antioksida yang sama dengan 2,400 miligram L-asid askorbik. Melebihi dua puluh jenis bahan antioksida telah dikenal pasti dalam ulam raja. Bahan-bahan antioksida yang utama disebabkan oleh kehadiran sebilangan proantosianidin yang wujud sebagai dimer, melalui heksamer, kuersetin glikosida, asid klorogenik, asid neoklorogenik, asid kripto-klorogenik, serta penangkap (+)-.

Kegunaan:

Ulam raja digunakan dalam perubatan tradisional kerana khasiatnya yang dikatakan dapat memperbaiki peredaran darah dan mencuci darah dari bahan toksid. Ia juga dikatakan dapat menguatkan tulang. Klorofom yang diekstrak dari daun ulam raja mengandungi costunolide, stigmasterol, lutein dan bipyridine yang dikatakan dapat merencatkan aktiviti sesetengah bakteria dan fungus seperti candida albicans dan Bacillus subtilis dan juga E.choli.
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Manjakani

Post  along on Tue Jul 28, 2009 2:50 pm



Nama Tempatan : Pokok Manjakani (mempening)

Nama Saintifik : Quercus infectoria Oliv

Nama Lain : Alleppo oak,downy oak, gal oak, manjaan, majakan,jenuri,kani,

cympsgailae tinctoria semen (nama fasmaseutikal), maju/majuphul

(nama ayurveda)

Famili : Fagaceae/cupuliferae






Pengenalan

Manjakani ialah sejenis puru atau benjolan yang terhasil pada kulit sesetengah pokok seperti pokok mempening hasil dari tidakbalas pokok terhadap serangan sejenis tebuan (cynipsh gallae tinctoria). Serangan ini akan menyebabkan kulit pokok bertunas, apabila tebuan mengeluarkan larva dan larva ini menetas sejenis bahan kimia yang merangsang pertumbuhan puru akan terhasil. Buah manjakani yang berkualiti baik selalunya ialah buah yang dipetik ketika anak tebuan mula membesar kerana ketika ini peratus tanin yang tinggi akan dimakan oleh anak-anak tebuan tersebut. Tanin yang tinggi akan meningkatkan lagi khasiat manjakani. Biji manjakani berbentuk bulat berkerutu sebesar biji guli. Warna hijau kebiruannya akan berubah menjadi kelabu atau putih apabila ia kering,dalamnya berwarna putih kekuningan.

Di Malaysia ia biasa dihasilkan oleh pokok mempening. Mempening ialah sejenis tumbuhan renek dan selalunya mempunyai ketinggian sekitar 1.8 meter. Daun mempening menyerupai daun ubi kayu manakala batangnya tumbuh bersilang licin, berbentuk bulat dan berwarna hijau muda. Manjakani telah digunakan secara meluas dalam perubatan tradisional masyarakat Arab, India, China dan Malaysia. Menurut kajian manjakani yang terbaik dikenali sebagai “Mecca Manjakani” atau “Allepo Manjakani”

Kandungan kimia

Manjakani kaya dengan Tannin, Vitamin A & C, Kalsium & Gallic Asid, Fiber, Protein & Karbohidrat. Selain itu, manjakani juga mengandungi unsur yang berkaitan dengan ubat penggerut kulit, anti-kuman & anti radang.

Biji manjakani mengandungi 50-70 % tanin dan 3 % gallic asid. Biji manjakani terbaik dikatakan berasal dari daerah Aleppo Syria.

Kegunaan @ Khasiat

1. Awet Muda – Anti oksidan dalam manjakani dapat mengurangkan proses penuaan.

2. Pencegahan Diabetis - Gallic Acid dapat membantu mencegah diabetis & asma.

3. Pencegahan dari kanser serviks dan payu dara

4. Pencegahan dari bau yang kurang menyenangkan / keputihan (kandungan estrigent dalam manjakani membantu menyingkirkan jangkitan bakteria, ragi dan fungus yang mendatangkan bau kurang menyenangkan di kawasan intim).

5. Menyembuhkan tisu vagina (tannins dalam manjakani dapat menegangkan otot faraj dan melawan kehilangan keanjalan kulit selepas kelahiran bayi, proses penuaan dan pertukaran hormone).

6. Mengurangkan lebihan mukus, membantu menstabilkan hormon, melancarkan darah dan memberi tenaga.

7. Kecantikan kulit & mencegah jerawat

8. Kesihatan mata-memperbaiki tahap penglihatan

9. Rawatan Payudara

-tabiat meminum manjakani dapat mengembalikan keanjalan payu dara.

10. Rawatan tulang & gigi

-kalsium dalam manjakani dapat menguatkan gigi dan tulang

11. Memelihara kebersihan mulut

12. Mencegah dari kulit kering dan berminyak

13. Merawat barah kronik

14. Kaya dengan vitamin

15. Mujarab untuk merawat luka dalaman (selepas bersalin) dan juga untuk luka luaran

Untuk kegunaan luaran buah manjakani boleh diasah pada belakang pasu dan bubuk yang terhasil ditampal pada luka. Asid galik yang terdapat didalamnya juga boleh digunakan untuk merawat kencing manis dan asma, membantu melawaskan pembuangan air besar kerana mengandungi kandungan serat yang tinggi.

Di setengah tempat, bijinya yang telah direbus dan dikeringkan dan dikisar hingga menjadi tepung dan dijadikan bahan untuk memekatkan rebusan dan sup dan juga di campur bersama tepung gandum dan dijadikan roti. Bijinya yang telah dipanggang dan dikisar boleh dijadikan minuman untuk menggantikan kopi.
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Kacip Fatimah

Post  along on Tue Jul 28, 2009 2:52 pm




Nama Tempatan : Kacip Fatimah

Nama Saintifik : Labisia Pumila

Nama Lain : Mata Pelanduk hutan

Famili : Myrsinaceae

Lokasi dijumpai : Malaysia, Thailand, Indochina






Pengenalan

Kacip fatimah adalah sejenis tumbuhan herba yang mempunyai batang berkayu. Ia biasanya tumbuh liar di hutan hujan tropika pada ketinggian lebih kurang 150 kaki dari aras laut. Tumbuhan ini membiak dengan 2 cara: melalui biji benih dan keratan akar. Tumbuhan ini dapat tumbuh dengan sempurna dikawasan yang redup dengan tanah yang mempunyai kandungan humus yang tinggi dan tidak menakung air. 3 jenis variasi yang biasa dijumpai di Malaysia ialah, Labisia pumila var. Alata, L. Pumila var. Pumila dan L. Pumila var. Lanceolata. Daunnya berwarna hijau dan mempunyai buah bertangkai warna merah di bahagian pangkal batangnya.

Kegunaan:

Ia dikatakan dapat mempercepatkan proses kelahiran bayi disamping dapat mengembalikan kecergasan selepas bersalin. Selain dari itu ia juga dikatakan dapat membantu mengecutkan rahim dan melangsingkan badan. Kacip fatimah juga dikatakan dapat merangsangkan pengeluaran hormon yang dapat melancarkan perjalanan dan kitaran haid wanita. Ia juga dapat mengurangkan sakit senggugut ketika haid. Cara penggunaan untuk selepas/sebelum bersalin ialah dengan merebusnya ( satu pokok termasuk daunnnya ) kedalam seperiuk air (seeloknya periuk tanah) dan airnya diminum. Ia juga boleh digunakan untuk mengubat penyakit buasir (hemarroid/pile) dengan cara merebus akarnya yang telah dikeringkan. Ia juga boleh digunakan untuk merawat cirit birit, sakit sendi (rheumatism), Gonorrhea.
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: HERBA DAN ULAMAN

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 4 1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum