Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Makanan Tradisi Pahang

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Makanan Tradisi Pahang

Post  Deto_8 on Mon May 11, 2009 10:33 am

RESTORAN Kampung dan Kafe di Hotel Resort, Genting Highlands mempelawa tetamu terutama dari luar negara menikmati pelbagai hidangan tradisional negeri Pahang sehingga 22 Mac ini.

Promosi sempena Pesta Makanan Pahang untuk hidangan tengah hari dan makan malam itu menyediakan juadah seperti nasi kebuli dan sambal hitam dari Lipis, manakala opor daging, apam Baghdad dan puding raja sememangnya terkenal di Pekan serta masak tempoyak ikan patin dari Temerloh.

Turut disediakan ayam percik, kerabu pucuk paku, laksa Pahang serta sambal hitam.

Beberapa jenis masakan tradisional lain turut disediakan seperti kurma ayam, masak lemak cili api, gulai kawah, ikan masak asam, rojak buah dihidang bersama sos cili dan mayonis, keropok lekor digoreng lembut dan tiram kukus.
-------------------------------------------------------------------------
berita ni dah lama....kalau dapat resipi atau gambar mesti best

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  lepat_ubi on Tue Jun 09, 2009 1:51 am

lepat boleh di kategori kan sebagai makanan tradisi tak??? hehehehe... Laughing Laughing Laughing

lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 27
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  Deto_8 on Tue Jun 09, 2009 9:21 am

bila time cuti sekolah ni banyok pulak kenduri kahwin...masa ni lah baru teringat opor daging flower

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  RoyKay33 on Tue Jun 09, 2009 11:49 am

l0mmmpaattttt tikamm!! bounce

RoyKay33
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1191
Points : 1222
Join date : 28/04/2009
Location : Metropolitan SQ

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  MD on Wed Aug 26, 2009 12:05 pm

sempena bulan puasa yang banyak tempat ada bazar Ramadhan...boleh update balik kalau kalau terjumpa/teringat segala jenis menu,lauk pauk ,gulai kuih2 tradisional Pahang tu....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  Yassin on Wed Aug 26, 2009 12:28 pm


abuk-abuk

Kuih nie paling kawan suke...buat tak payah mana..keknya kala nok beli jarang boleh jumpe....pada kuih lepat tu jauh mana sedak hok nei hehehe Sad

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  MD on Wed Aug 26, 2009 12:30 pm

Yassin wrote:
abuk-abuk

Kuih nie paling kawan suke...buat tak payah mana..keknya kala nok beli jarang boleh jumpe.... Sad

kalau ada serba sedikit resepi dan maklumat kuih ni popular beloh mana boleh tambah....
nampok gaye macam sagu?

p/s - banyok ngat lagi yg kita masih belum tahu pasal makanan tradisi Pahang ni....sbb banyok daeroh.....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  Yassin on Wed Aug 26, 2009 12:37 pm

MD wrote:
Yassin wrote:
abuk-abuk

Kuih nie paling kawan suke...buat tak payah mana..keknya kala nok beli jarang boleh jumpe.... Sad

kalau ada serba sedikit resepi dan maklumat kuih ni popular beloh mana boleh tambah....
nampok gaye macam sagu?

p/s - banyok ngat lagi yg kita masih belum tahu pasal bende ni....

Mmg kuih nie bahan2 dia sagu halus, kelapa putih, gula kabung ker gula melake ke...basuh sagu pas campor kelapa parut, lepas tu letok dalam daun pisang bungkus bentuk kiub gitu letok sagu diselangkan gula kabung tadi/ gula melake pas tu kukus...sudoh

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  MD on Wed Aug 26, 2009 12:44 pm

Deto_8 wrote:bila time cuti sekolah ni banyok pulak kenduri kahwin...masa ni lah baru teringat opor daging flower


pernah pegi kenduri kawen kat rumoh 500 pekan...opor dia memang best...teringat sampai ke hari ni....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  lepat_ubi on Wed Aug 26, 2009 12:58 pm

Yassin wrote:
abuk-abuk

Kuih nie paling kawan suke...buat tak payah mana..keknya kala nok beli jarang boleh jumpe....pada kuih lepat tu jauh mana sedak hok nei hehehe Sad

lepat tu slow sket aaa...

lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 27
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  jasnoraizan on Wed Aug 26, 2009 1:09 pm

lepat_ubi wrote:
Yassin wrote:
abuk-abuk

Kuih nie paling kawan suke...buat tak payah mana..keknya kala nok beli jarang boleh jumpe....pada kuih lepat tu jauh mana sedak hok nei hehehe Sad

lepat tu slow sket aaa...

koi plg suka ngan lepat nih ...nok2 lepat labu....

jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  labu sayong on Wed Aug 26, 2009 1:15 pm

jasnoraizan wrote:
lepat_ubi wrote:
Yassin wrote:
abuk-abuk

Kuih nie paling kawan suke...buat tak payah mana..keknya kala nok beli jarang boleh jumpe....pada kuih lepat tu jauh mana sedak hok nei hehehe Sad

lepat tu slow sket aaa...

koi plg suka ngan lepat nih ...nok2 lepat labu....

semanis lepat labu..manis lagi lepat dan labu..

labu sayong
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 598
Points : 623
Join date : 09/06/2009
Age : 30
Location : Johor/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  jasnoraizan on Wed Aug 26, 2009 1:23 pm

koi tahu...deme lepat dan labu sememangnye manis......semanis-manisnye... Razz Razz

jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  labu sayong on Wed Aug 26, 2009 1:26 pm

jasnoraizan wrote:koi tahu...deme lepat dan labu sememangnye manis......semanis-manisnye... Razz Razz

terasa kenyang dengan pujian itu..errkkk..alhamdulillah..opppsss..

labu sayong
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 598
Points : 623
Join date : 09/06/2009
Age : 30
Location : Johor/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  jasnoraizan on Wed Aug 26, 2009 1:31 pm

labu sayong wrote:
jasnoraizan wrote:koi tahu...deme lepat dan labu sememangnye manis......semanis-manisnye... Razz Razz

terasa kenyang dengan pujian itu..errkkk..alhamdulillah..opppsss..

bulan pose nih kena lah bagi puji-pujian.....mane blh nak mengata yg bukan2... Twisted Evil

jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  MD on Thu Dec 03, 2009 2:43 pm

kawan up semula topik ini...boleh tambah maklumat sekiranya ada,banyak lagi makanan/menu tradisi Pahang yang kita belum tahu mengikut daerah kampung seadanya...

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  jasnoraizan on Thu Dec 03, 2009 3:19 pm

koleh/puding keledek
Bahan-bahan ( hidangan 6 org )



  • 1 kg keledek merah
  • 1/2 kg santan sederhana pekat
  • 10 sudu gula pasir
  • 5 sudu tepung gandum
  • 5 biji telor ayam
  • 5 helai daun pandan


Cara-cara



  1. daun pandan di kisar dgn segelas air
  2. keledek buang kulit potong bulat2 dan hiris memanjang.
  3. telor dan gula di satu kan kacau sampai sebati. masuk kan tepung.santan dan air pandan
  4. mula2 kukus lah keledek tu untuk 5 minit . kemudian tuangkan bancuhan santan tadi
  5. Klik untuk isi cara-cara di sini
  6. jika nak kan puding tu lembut kurang kan tepung tadi.

jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  sakur@86 on Thu Dec 03, 2009 3:33 pm

KUIH QASIDAH

Bahan-bahannya

300gm tepung gandum
2 helai daun pandan
2? - 3 cawan santan dari satu biji kelapa
1? cawan gula, atau secukup manis yang diperlukan
5 biji telur ayam, dipukul
4 sudu besar minyak sapi
secubit garam
sedikit pewarna kuning

Untuk hiasan
10 biji bawang merah,dihiris nipis dan gaul sedikit garam, kemudian digoreng hingga kuning.

Cara Membuatnya
1) Tepung disangai hingga wangi dan kuning. Sejukkan sebentar.
2) Kemudian dicampurkan santan, telur, daun pandan, secubit garam dan pewarna kuning, jika suka.
3) Kacau atas api kecil hingga pekat. Barulah dimasukkan gula. Kacau lagi hingga gula sebati dan kering, baru dimasukkan minyak sapi. Kacau lagi hingga keluar minyak.
4) Proses mengacau kira-kira 1? - 2 jam. Bila telah menjadi seketul adunan yang lembut, bolehlah diangkat.
5) Terapkan dengan acuan bentuk bunga teratai dan taburkan bawang goreng diatasnya. Boleh juga digentel bulat-bulat dan disepit menggunakan penyepit kuih.

kalau kat utara kann..
kuih hasidah or qasidah cuma dibuat dari tepung gandum, gula n sedikit minyak sapi atau butter [kadang org tak taruk pun minyak sapi nih]
kacau tepung+gula+air sampai kental n berkilat..pastu tuang dlm loyang then agak2 dah set..tabur dgn bwg goreng

ade gak yg buat qasidah dgn tepung jagung..lagi halus teksturnya compared dgn tepung gandum..but it improvisasi dari versi traditional..

koi xdapat cari gambor kuih qasidah ni..sory lah...asal mane koi xpasti coz bera,chenor,jengka,maran pun boleh jumpe ngn kuih ni di tempat lain koi xjumpe lagi...
Very Happy Cool

sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 29
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  jasnoraizan on Thu Dec 03, 2009 3:45 pm

Laksa Pahang (kuah putih)

Biasa wat resepi ni..maybe ade yg lebih complete..yg ni sempoi punyer...

Bahan-bahan ( 4-6 orang )

  • 6 ekor ikan kembung-rebus ngan 2 asam keping, ambik isi n kisar, simpan air rebusan ..
  • 6 biji bawang merah-kisar
  • 2cm halia-kisar
  • 2 batang serai-kisar
  • 1 sudu teh lada hitam-kisar
  • 2 asam keping
  • garam n gula
  • santan pekat
  • bahan sampingan:-
  • kacang panjang-hiris
  • bawang besar-hiris
  • taugeh-celur sket
  • timun-hiris
  • sambal belacan (cili kering ditumbuk bersama belacan sket)

1 paket laksa-rebus n tos

Cara-cara

panaskan santan n sedikit air rebusan ikan tadi. masukkan semua bahan kisar n asam keping. masak hingga mendidih.
masukkan garam n gula secukup rasa.
letak laksa didalam mangkuk, masukkan ulam2an n tuang kuah diatasnya.

jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  sakur@86 on Thu Dec 03, 2009 3:48 pm

koi suke sangat ngn kuih-kuih kampung ni contohnye...

Dodol Kukus
Badak Berendam
Kuih Pener


3 jenis kuih ni kalo kat chenOr melOtOp habihhhh....ge jek pekan sari khamis kat chenOr tu kompem ade...tapi sampai skang koi xreti2 lagi wat kuih2 ni...tau makan jek...hehehe
Embarassed Laughing Cool Cool

sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 29
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  sakur@86 on Thu Dec 03, 2009 3:50 pm

koi panggil LAKSA LEMAK....yumyumyummmmmmiiiiiiiiiii Rolling Eyes Rolling Eyes cheers

sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 29
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  MD on Thu Dec 03, 2009 3:54 pm

sakur@86 wrote:koi suke sangat ngn kuih-kuih kampung ni contohnye...

Dodol Kukus
Badak Berendam
Kuih Pener


3 jenis kuih ni kalo kat chenOr melOtOp habihhhh....ge jek pekan sari khamis kat chenOr tu kompem ade...tapi sampai skang koi xreti2 lagi wat kuih2 ni...tau makan jek...hehehe
Embarassed Laughing Cool Cool

mintak jasa baik,tolong cari gambar kuih Pener ni...lambat pun takpe[mana tau ada balik kg pegi pekan sari sana tu ] tq

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  Jeck Sparow on Thu Dec 03, 2009 4:14 pm

Rendang Lara.. hehe bukan la tradisi org pahang tapi tradisi kluarg akawan kt pahang ni.. huhu..

Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  zulkbo on Thu Dec 03, 2009 4:21 pm

Jeck Sparow wrote:Rendang Lara.. hehe bukan la tradisi org pahang tapi tradisi kluarg akawan kt pahang ni.. huhu..

goner la ruper
kueh aok ni
yek...
mesti beh Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  sakur@86 on Thu Dec 03, 2009 4:21 pm



ni gambor dodol kukus...kuih pener jap yek koi try cari lagi...

sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 29
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Makanan Tradisi Pahang

Post  Sponsored content Today at 4:14 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum