Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Sambal Hitam

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Sambal Hitam

Post  Yassin on Sun Jan 24, 2010 8:22 pm

dikwan wrote:
Yassin wrote:Dema kira ker makan aje...kawan nie rasa lapar semacam laa pulok............. Very Happy

moh kita ngeteh kat koner....

Biar betul aok dimana? hehehehe Very Happy

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  dikwan on Sun Jan 24, 2010 8:42 pm

Yassin wrote:
dikwan wrote:
Yassin wrote:Dema kira ker makan aje...kawan nie rasa lapar semacam laa pulok............. Very Happy

moh kita ngeteh kat koner....

Biar betul aok dimana? hehehehe Very Happy

keh di KL (kampung lada) hehehehehe

dikwan
Orang Kampung
Orang Kampung

Posts : 50
Points : 52
Join date : 13/12/2009
Age : 32
Location : wangsa maju

http://www.premiumcopier.com

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  SailorMoon on Sun Mar 07, 2010 12:03 am

Yassin wrote:Mungkin sebelah Jerantut dan Lipis bergitu popular sambal hitam ini. Sambal ini dibuat dari belimbing buluh yang telah direbus (Menlalui proses tertentu) di tumbuk dicampurkan bersama lada kecik, bawang kecik atau besar serta ikan bilis dan sedikit garam. Ditumis ke dapur sehingga naik bau kira masak laa tu....penyedian sambal hitam @ sambal belimbing rebus ini sangat mudah dan bergitu enak, lebih sedap jika di makan bersama ulam-ulaman berasaskan sayuran salat, pegaga dan lai-lain. Selamat mencube!

mmg sedap sambal ni, penah mkn skali dulu,
kwn dr jerantut bwk mase piknik.
siap mintak resepi lg tp haram x pnah buat..
susah nak cari belimbing besinyer...

SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  ainie rashid on Sat Apr 24, 2010 10:48 pm

SailorMoon wrote:
Yassin wrote:Mungkin sebelah Jerantut dan Lipis bergitu popular sambal hitam ini. Sambal ini dibuat dari belimbing buluh yang telah direbus (Menlalui proses tertentu) di tumbuk dicampurkan bersama lada kecik, bawang kecik atau besar serta ikan bilis dan sedikit garam. Ditumis ke dapur sehingga naik bau kira masak laa tu....penyedian sambal hitam @ sambal belimbing rebus ini sangat mudah dan bergitu enak, lebih sedap jika di makan bersama ulam-ulaman berasaskan sayuran salat, pegaga dan lai-lain. Selamat mencube!

mmg sedap sambal ni, penah mkn skali dulu,
kwn dr jerantut bwk mase piknik.
siap mintak resepi lg tp haram x pnah buat..
susah nak cari belimbing besinyer...

Berkongsi pengalaman sikit tentang sambal hitam ni....

Seumur hidup tak penah mkn sambal hitam ni,( cume kenal kat PCC ni je),, tapi baru ni masa berkhemah kat jerantut 17/4.. Tengku Puan Pahang dtng makan mlm kat khemah Kontinjen Kuantan diiringi sambal hitam ini..

fuyoooooo.... memang betul2 sedap......sy yg dah lama tak mkn malam pun boleh tambah nasi ... bermakna memang..... menjilat jari la... akhirnya Tengku makan ape yg sy masak,..... saya lak makan ape yg tengku bawak..... respek giler kat Tengku Puan Phg yg suka makanan tradisional pahang.....

P/s (cume Cik_N.... Tgku Pn tak makan ikan patin yek dia leh geng ngan kak..)

ainie rashid
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 243
Points : 265
Join date : 15/12/2009
Age : 45
Location : / J 2 / Kuantan

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  Bederun on Sun Apr 25, 2010 5:44 am

ainie rashid wrote:
SailorMoon wrote:
Yassin wrote:Mungkin sebelah Jerantut dan Lipis bergitu popular sambal hitam ini. Sambal ini dibuat dari belimbing buluh yang telah direbus (Menlalui proses tertentu) di tumbuk dicampurkan bersama lada kecik, bawang kecik atau besar serta ikan bilis dan sedikit garam. Ditumis ke dapur sehingga naik bau kira masak laa tu....penyedian sambal hitam @ sambal belimbing rebus ini sangat mudah dan bergitu enak, lebih sedap jika di makan bersama ulam-ulaman berasaskan sayuran salat, pegaga dan lai-lain. Selamat mencube!

mmg sedap sambal ni, penah mkn skali dulu,
kwn dr jerantut bwk mase piknik.
siap mintak resepi lg tp haram x pnah buat..
susah nak cari belimbing besinyer...

Berkongsi pengalaman sikit tentang sambal hitam ni....

Seumur hidup tak penah mkn sambal hitam ni,( cume kenal kat PCC ni je),, tapi baru ni masa berkhemah kat jerantut 17/4.. Tengku Puan Pahang dtng makan mlm kat khemah Kontinjen Kuantan diiringi sambal hitam ini..

fuyoooooo.... memang betul2 sedap......sy yg dah lama tak mkn malam pun boleh tambah nasi ... bermakna memang..... menjilat jari la... akhirnya Tengku makan ape yg sy masak,..... saya lak makan ape yg tengku bawak..... respek giler kat Tengku Puan Phg yg suka makanan tradisional pahang.....

P/s (cume Cik_N.... Tgku Pn tak makan ikan patin yek dia leh geng ngan kak..)
Ptut ler keh nmpok aok dok lama amat ngadap mangkuk sambal itam te... Smile
Mmg YTM Tengku Puan kurang menggemari jenis ikan yg tiada sisik.

Bederun
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 160
Points : 171
Join date : 25/03/2010
Age : 40
Location : Jerantut - Sintok - Damansara - Muar

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  MD on Mon Apr 26, 2010 11:01 am

ainie rashid wrote:

Berkongsi pengalaman sikit tentang sambal hitam ni....

Seumur hidup tak penah mkn sambal hitam ni,( cume kenal kat PCC ni je),, tapi baru ni masa berkhemah kat jerantut 17/4.. Tengku Puan Pahang dtng makan mlm kat khemah Kontinjen Kuantan diiringi sambal hitam ini..

fuyoooooo.... memang betul2 sedap......sy yg dah lama tak mkn malam pun boleh tambah nasi ... bermakna memang..... menjilat jari la... akhirnya Tengku makan ape yg sy masak,..... saya lak makan ape yg tengku bawak..... respek giler kat Tengku Puan Phg yg suka makanan tradisional pahang.....

P/s (cume Cik_N.... Tgku Pn tak makan ikan patin yek dia leh geng ngan kak..)

cikgu,kalau ada gambar sekeping dua,mohon dapat dikongsikan bersama sama disini..buat tatapan semua warga PCC..TQ.

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  ainie rashid on Wed Apr 28, 2010 11:07 pm

MD wrote:
ainie rashid wrote:

Berkongsi pengalaman sikit tentang sambal hitam ni....

Seumur hidup tak penah mkn sambal hitam ni,( cume kenal kat PCC ni je),, tapi baru ni masa berkhemah kat jerantut 17/4.. Tengku Puan Pahang dtng makan mlm kat khemah Kontinjen Kuantan diiringi sambal hitam ini..

fuyoooooo.... memang betul2 sedap......sy yg dah lama tak mkn malam pun boleh tambah nasi ... bermakna memang..... menjilat jari la... akhirnya Tengku makan ape yg sy masak,..... saya lak makan ape yg tengku bawak..... respek giler kat Tengku Puan Phg yg suka makanan tradisional pahang.....

P/s (cume Cik_N.... Tgku Pn tak makan ikan patin yek dia leh geng ngan kak..)

cikgu,kalau ada gambar sekeping dua,mohon dapat dikongsikan bersama sama disini..buat tatapan semua warga PCC..TQ.

MD. Sorry la.. Kwn ade amek gok gambor sambal hitam tu...
tapi sebab mkn lak waktu mlm,ditemani cahaya lilin ngan lampu suluh dlm utan lak tu...
memang sambal hitam tu ... real nya hitam le... Gambo sy ngan YM Tengku Puan pun samar2... maaf le yek.......(kat sini tak yoh la panggil kwn cikgu... cam ckp ngan student le pulok.... he he he Embarassed Embarassed )

ainie rashid
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 243
Points : 265
Join date : 15/12/2009
Age : 45
Location : / J 2 / Kuantan

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  Quantum12 on Thu Apr 29, 2010 2:38 pm

uiiii..sambey itam ni memang sedak sungguh weh..mok ngan wan kawan sokmo wat sambey ni..mule2 kawan dok makan juge tapi bile doh cube tu memang beh..sambey ni bagus ntok buke selere makan..skang je doh jarang makan sambey ni

Quantum12

Posts : 16
Points : 17
Join date : 28/04/2010
Location : atas muke bumi

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  MD on Wed Jun 02, 2010 12:13 pm

Raf,
ni topik Sambal Hitam...sila baca... Laughing

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  RAFtegang on Wed Jun 02, 2010 12:16 pm

Owhhhh...ok..ok...MD tenkiu...tenkiu...labiuuuuuu......
Baru aku tau..... tapi aku rasa aku tak penah jumpa sambal ni kat Bentung..... takde sape pun yg penah buat.....

RAFtegang
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 744
Points : 761
Join date : 07/10/2009
Age : 44
Location : KOLUMPO je..alaaa depan Carrefour Cheras...

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  MD on Wed Jun 02, 2010 12:21 pm

RAFtegang wrote:Owhhhh...ok..ok...MD tenkiu...tenkiu...labiuuuuuu......
Baru aku tau..... tapi aku rasa aku tak penah jumpa sambal ni kat Bentung..... takde sape pun yg penah buat.....

takpa,sekureng kurengggnya aok dah ada info...kalau hang pi Aloq Staq,depa tak boleh putaq...!!! Laughing

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  CT Gurlz on Fri Jun 11, 2010 1:39 pm

nak try buat la....cam sedap jer...

CT Gurlz
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 215
Points : 219
Join date : 10/06/2010
Location : Merata sebab selalu outstation

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  ann on Fri Aug 06, 2010 9:49 am

MD wrote:
ainie rashid wrote:

Berkongsi pengalaman sikit tentang sambal hitam ni....

Seumur hidup tak penah mkn sambal hitam ni,( cume kenal kat PCC ni je),, tapi baru ni masa berkhemah kat jerantut 17/4.. Tengku Puan Pahang dtng makan mlm kat khemah Kontinjen Kuantan diiringi sambal hitam ini..

fuyoooooo.... memang betul2 sedap......sy yg dah lama tak mkn malam pun boleh tambah nasi ... bermakna memang..... menjilat jari la... akhirnya Tengku makan ape yg sy masak,..... saya lak makan ape yg tengku bawak..... respek giler kat Tengku Puan Phg yg suka makanan tradisional pahang.....

P/s (cume Cik_N.... Tgku Pn tak makan ikan patin yek dia leh geng ngan kak..)

cikgu,kalau ada gambar sekeping dua,mohon dapat dikongsikan bersama sama disini..buat tatapan semua warga PCC..TQ.









sumber:- http://ann-collection.blogspot.com/2010/08/sambal-e-tam.html



Last edited by ann on Fri Aug 20, 2010 4:19 pm; edited 1 time in total

ann
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 202
Points : 234
Join date : 06/08/2010
Location : Kuantan

http://www.ann-collection.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  MD on Fri Aug 06, 2010 11:48 am

terima kasih ann,

selamat datang dan selamat berforum.Kawan biasa makan sambal hitam nih,aok jangan bimbang... Laughing

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  ainie rashid on Fri Aug 06, 2010 4:15 pm

MD wrote:terima kasih ann,

selamat datang dan selamat berforum.Kawan biasa makan sambal hitam nih,aok jangan bimbang... Laughing

Thanks ann...
Sabit ke Sambal Hitam kat PCC ni ... dah seminggu kawan mengidam kannye....
Sabit gambor dlm blog ann bagi tu jugak.... pepagi sok.......
nak gi pekan sari jerantut cari belimbing buluh hitam ni.....
kena gi cari gok sebab nak buat "pembuka selera" bulan pose nanti.... Laughing Laughing

ainie rashid
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 243
Points : 265
Join date : 15/12/2009
Age : 45
Location : / J 2 / Kuantan

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  MD on Fri Aug 06, 2010 4:16 pm

ainie rashid wrote:

Thanks ann...
Sabit ke Sambal Hitam kat PCC ni ... dah seminggu kawan mengidam kannye....
Sabit gambor dlm blog ann bagi tu jugak.... pepagi sok.......
nak gi pekan sari jerantut cari belimbing buluh hitam ni.....
kena gi cari gok sebab nak buat "pembuka selera" bulan pose nanti.... Laughing Laughing

sabit ke jauh je...kalau tak kawan antor se balang hehehee...

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  ainie rashid on Fri Aug 06, 2010 4:22 pm

MD wrote:
ainie rashid wrote:

Thanks ann...
Sabit ke Sambal Hitam kat PCC ni ... dah seminggu kawan mengidam kannye....
Sabit gambor dlm blog ann bagi tu jugak.... pepagi sok.......
nak gi pekan sari jerantut cari belimbing buluh hitam ni.....
kena gi cari gok sebab nak buat "pembuka selera" bulan pose nanti.... Laughing Laughing

sabit ke jauh je...kalau tak kawan antor se balang hehehee...

Bulehhhh....
awok antor balang isi kuih raya... kawan balas ngan sambal hitam......aci dok?????
ha ha ha.........
Hebat tul penangan sambal hitam ni MD.... habis seopis order Belimbing hitam tu esok...
hok dok penoh dengor pun kechor..... penuh le kete kawan membawaknye sok..
Ader ke idak agaknye kat pekan sari tu.....
Pekan Sari Jerantut!!!!!!!!!...... tunggu esok ku akan datang..... he he he Very Happy Very Happy

ainie rashid
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 243
Points : 265
Join date : 15/12/2009
Age : 45
Location : / J 2 / Kuantan

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  MD on Fri Aug 06, 2010 4:33 pm

status terkini bekalan dirumah = setengah balang belimbing hitam... Laughing ,

keknya kalau ade sesi merebus akan datang,kawan update...

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  ann on Fri Aug 06, 2010 5:36 pm

kalu cam ni.... leh buat niaga on-line nii....

ann
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 202
Points : 234
Join date : 06/08/2010
Location : Kuantan

http://www.ann-collection.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  tun_teja on Fri Aug 20, 2010 1:18 pm

kawe tak penoh rase la sambal hitam ni...very da fofuler kt sebelah raub ek...patut le orang sebeloh Pekan taktau wehh...

kat mane nak dapat sambal hitam ni? ada juai tak?

tun_teja

Posts : 18
Points : 21
Join date : 16/08/2010
Location : Bandar Baru Bangi

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  MD on Fri Aug 20, 2010 1:41 pm

tun_teja wrote:kawe tak penoh rase la sambal hitam ni...very da fofuler kt sebelah raub ek...patut le orang sebeloh Pekan taktau wehh...

kat mane nak dapat sambal hitam ni? ada juai tak?

nanti la ade mase kawan ajok makan nasi ke rumah... Laughing

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  tun_teja on Sat Aug 21, 2010 5:18 am

MD wrote:
tun_teja wrote:kawe tak penoh rase la sambal hitam ni...very da fofuler kt sebelah raub ek...patut le orang sebeloh Pekan taktau wehh...

kat mane nak dapat sambal hitam ni? ada juai tak?

nanti la ade mase kawan ajok makan nasi ke rumah... Laughing

owh bestnyaa ada org offer.......nak nakk... Very Happy

tun_teja

Posts : 18
Points : 21
Join date : 16/08/2010
Location : Bandar Baru Bangi

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  MD on Sat Aug 21, 2010 12:43 pm

tun_teja wrote:

owh bestnyaa ada org offer.......nak nakk... Very Happy

lauknya nasi + sambal itam je...goner hehehehe...

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  tun_teja on Sat Aug 21, 2010 3:03 pm

MD wrote:
tun_teja wrote:

owh bestnyaa ada org offer.......nak nakk... Very Happy

lauknya nasi + sambal itam je...goner hehehehe...

boleh jer...kalau kawe tercekek makan tuh nanti kawe saman awok ler...takdak kuah langsung ke?? (demand la pulok ek) Laughing

tun_teja

Posts : 18
Points : 21
Join date : 16/08/2010
Location : Bandar Baru Bangi

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  ainie rashid on Sat Aug 21, 2010 10:23 pm

MD wrote:
tun_teja wrote:kawe tak penoh rase la sambal hitam ni...very da fofuler kt sebelah raub ek...patut le orang sebeloh Pekan taktau wehh...

kat mane nak dapat sambal hitam ni? ada juai tak?

nanti la ade mase kawan ajok makan nasi ke rumah... Laughing


MD.... kawan nok mnumpang gok....
best tu.... tp jemput kwn gi jengka lah Very Happy Very Happy Very Happy

ainie rashid
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 243
Points : 265
Join date : 15/12/2009
Age : 45
Location : / J 2 / Kuantan

Back to top Go down

Re: Sambal Hitam

Post  Sponsored content Today at 4:23 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum