Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Pantang Larang Dan Petua

Page 4 of 4 Previous  1, 2, 3, 4

View previous topic View next topic Go down

Re: Pantang Larang Dan Petua

Post  MD on Tue Nov 24, 2009 3:13 pm

Mengurangkan Rasa Masin pada Ikan Masin

Ikan masin memang hidangan pembuka selera,walaubagaimana pun kalau rasanya terlalu masin tidak elok pula untuk kesihatan.
Cara mudah untuk mengurangkan rasa masin tersebut - dengan merendamkan ikan masin tersebut kedalam air suam dan campurkan sedikit garam dan larutkan..sebaiknya seluruh ikan masih itu terendam kedalam air tadi.biarkan untuk tempoh 10 - 20minit.kemudian anda boleh memasaknya dengan menu pilihan anda.
Selamat Mencuba.

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Pantang Larang Dan Petua

Post  ozzy on Tue Nov 24, 2009 3:19 pm

MD wrote:Mengurangkan Rasa Masin pada Ikan Masin

Ikan masin memang hidangan pembuka selera,walaubagaimana pun kalau rasanya terlalu masin tidak elok pula untuk kesihatan.
Cara mudah untuk mengurangkan rasa masin tersebut - dengan merendamkan ikan masin tersebut kedalam air suam dan campurkan sedikit garam dan larutkan..sebaiknya seluruh ikan masih itu terendam kedalam air tadi.biarkan untuk tempoh 10 - 20minit.kemudian anda boleh memasaknya dengan menu pilihan anda.
Selamat Mencuba.

Satu-satunya ikan masin kegemaran koi..ikan duri ..tapi skrg sekilo dah rm15..hampehh tull.. Mad

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Pantang Larang Dan Petua

Post  Jeck Sparow on Tue Nov 24, 2009 3:19 pm

sound good thank 4 the good info

Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Pantang Larang Dan Petua

Post  zulkbo on Thu Dec 24, 2009 7:08 pm

MD wrote:Mengurangkan Rasa Masin pada Ikan Masin

Ikan masin memang hidangan pembuka selera,walaubagaimana pun kalau rasanya terlalu masin tidak elok pula untuk kesihatan.
Cara mudah untuk mengurangkan rasa masin tersebut - dengan merendamkan ikan masin tersebut kedalam air suam dan campurkan sedikit garam dan larutkan..sebaiknya seluruh ikan masih itu terendam kedalam air tadi.biarkan untuk tempoh 10 - 20minit.kemudian anda boleh memasaknya dengan menu pilihan anda.
Selamat Mencuba.

melilau koi cari info ni tadi
orang umah nak masak lemak ikan masin
he he..thanks MD.. Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Pantang Larang Dan Petua

Post  Yassin on Sat Jan 02, 2010 11:28 am

Kenapa kita selalu disarankan dalam adab melayu kita kalau nak tidor basuh kaki ? semalam dgn umo kawan gini baru kawan terjumpa jawabannya...satu rancangan TV saintis org putih buat kajian dgn membasuh sebelah kaki sahaja sambil sebelah lagi tidak dibasuh dan beliau memakai stoking yang busuk pulak utk kaki yang tidak dibasuh itu.. hasilnya pagi esoknya kaki yang tidak berbasuh dgn busuk bau stoking itu di gigit dgn 3 ekor nyamuk sementara kaki yang dibasuh itu tidak digigit nyamuk. kenapa dan mengapa itulah kelebihan membasuh kaki sebelum tidor.

**Basuh dgn menggunakan sabun kala sekadar jirus aje x makne.

Wa'allahhualam Very Happy

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Pantang Larang Dan Petua

Post  zulkbo on Sat Jan 02, 2010 12:47 pm

good info Yassin..
koi nak tanya aok me yang arif di sini
APA PETUA KALAU ORANG TERCEKIK TULANG IKAN?
maksud koi bukan yang besor la.. he he
cer kabo..thanks..

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Pantang Larang Dan Petua

Post  Yassin on Sat Jan 02, 2010 1:34 pm

zulkbo wrote:good info Yassin..
koi nak tanya aok me yang arif di sini
APA PETUA KALAU ORANG TERCEKIK TULANG IKAN?
maksud koi bukan yang besor la.. he he
cer kabo..thanks..

Petua org dulu2 byk zul antaranya ;

Isikan air dalam senduk memasak baca bismillah dan berselawat terlebih dahulu 3 kali
dan minum melalui senduk tersebut jika masih terasa ada ulanglah seberapa kali yang mungkin.

Cara biasa yang org buat kala lekat tulang yang kecil makan pisang jika mampu jangan di kunyah sangat.

Selamat mencuba. Very Happy

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Pantang Larang Dan Petua

Post  zulkbo on Sat Jan 02, 2010 6:42 pm

terima kasih Yassin..
aok ni memang beh..
yang lain ada tak petua tercekik tulang ni
cer kongsi sini..he he
Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Pantang Larang Dan Petua

Post  Awangmaseru on Sat Jan 02, 2010 11:18 pm

zulkbo wrote:terima kasih Yassin..
aok ni memang beh..
yang lain ada tak petua tercekik tulang ni
cer kongsi sini..he he
Very Happy

petua kwn lain sikit.. bukan minum air dlm senduk
jolok je ngan sendok pasti lepas tercekek tu.

hee.. gurau

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 252
Points : 294
Join date : 30/11/2009
Age : 55
Location : ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: Pantang Larang Dan Petua

Post  MD on Thu Jan 07, 2010 10:44 am

strikerbuncit wrote:
MD wrote:kawan kalau dikira cuti tahunan banyak lagi.....

sihat belaka MD..bagusnyer..moh la bg tips sket..hehe.. Razz

sempena lagi 2 minggu kan....
banyak...antaranya..
amalkan makan/minum madu lebah bersama air kosong..banyak khasiatnya dengan izin Allah - demam,selsema macam terhindar....

syukur,jarang ngat MC...

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Pantang Larang Dan Petua

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 4 of 4 Previous  1, 2, 3, 4

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum