Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Khasiat Kacang Bendi

View previous topic View next topic Go down

Khasiat Kacang Bendi

Post  strikerbuncit on Fri Nov 20, 2009 11:10 am

Khasiat Kacang Bendi

Orang Utara sebut kacang lendiaq. Orang putih kata lady fingers. Juga disebut sebagai okra. Orang India sebut venddi Kai. Kalau tak silap di kalangan orang tionghua dipanggil Yeong Kok Tau. Nama saintifiknya pula ialah abelmoschus esculentus. Asal usul kononnya dari Ethiopia. Buah muda tentu sekali sedap dibuat sayur serta kari. Daun yang muda (pucuk tu boleh juga dimakan atau dijadikan sebagai makanan haiwan. Buahnya memang berkhasiat kerana ia dapat membantu menguatkasn otak serta menambah daya ingatan serta kecerdasan. Biji, akar serta bunganya kalau direbus boleh membantu melawas pembuangan air kecil serta mengurangkan bengkask atau radang.

Ada orang kata ia juga dapat mengurangkan masalah sukar bersalin. Air rebusan biji,akar, serta bunganya jika disapu pada pelbagai kudis dan bisul, mujarab juga. Air rebusan buahnya kalau dicampur dengan gula memang sesuai dijadikan sebagai sirap ubat batuk atau merawat sakit kerongkong. Lendir yang terdapat dalambuahnya boleh dijadikan krim penyejuk serta melembutkan kulit. Pernha juga digunakan sebagai ubat gonorea dan siflis. Air rebusan buahnya boleh juga digunakan untuk meredakan bengkak saluran kerongkong dan hidung.Ada di setengah-tengahj tempat, bijinya menggantikan biji kopi. Kabarnya kacang bendi baik amat untuk rawatan penyakit kencing manis (dipetik dari web SDARA). Caranya ialah dengan mengambil 2 biji kacang bendi. Potong kedua hujungnya. Turis bahagian tengahnya. Rendam dalam segelas air semalaman. (tutup gelas). Keesokannya, keluarkan kacang bendi tu dan terus minum airnya. Lakukan selama dua minggu. Lihat kesannya. Kalau berkesan bagi tau kat kawan/kawang2.

Di sebelah negara Barat, diyakini bahawa kacang bendi dapat membantu,

i) mencuci hati
ii) menstabil kandungan gula dalam darah
iii) membantu melincinkan bahagian dalam usus besar
iv) membantu mengelakkan sembelit atau mengurangkan masalah sembelit terutama di kalangan warga tua.
v) ia juga membantu pertumbuhan bakteria baik dalam saluran usus
vi) ada juga pendapat yang mengatakan kecang bendi adalah sejenis sayuran yang amat baik untuk mereka yang murung, keletihan atau rasa tidak selesa/sihat.
vii) ia juga boleh membantu merawat ulcer dan mengurangkan kekejangan pada sendi
viii) sifatnya yang beralkali membantu menutralkan asid dalam badan sekali gus dapat membantu mengurangkan masalah penghadaman
ix) juga ia dapat membantu radang paru-paru, sakit kerongkong serta kesakitan pada dubur.
*sumber:http://bukitbemban.blogspot.com/2008/11/khasiat-kacang-bendi.html

*Khas untuk Ozzy & Sekutu PCC..hehe..

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Khasiat Kacang Bendi

Post  ozzy on Fri Nov 20, 2009 11:18 am

Tqvm...my friend..aok mmg seorg sahabat yg baik,tulus,mulus,jujur,setia..dan segala yg baik utk aok laa.. Very Happy
Kawan koi (budak India) kata bendi ni elok untuk pertajamkan ingatan kita...sbb koi nengok bangsa deme tu mmg suka makan sayur ni dan kwn pun suka sayur ni (masak kicap) cuma x tau apa khasiatnya yg koi tau makan jee..
Biasa rege kat pasar sekilo rm4 je tapi kt pasar mlm skrg dah sekilo rm10.. hmmm


Last edited by ozzy on Fri Nov 20, 2009 11:25 am; edited 1 time in total

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Khasiat Kacang Bendi

Post  Yassin on Fri Nov 20, 2009 11:21 am

Kawan kacang bendi nei suka rebus aje cicah dgn sambal belacan peh!!
(syarat jgn hok tua mude lela sikit mmg best) Very Happy

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Khasiat Kacang Bendi

Post  strikerbuncit on Fri Nov 20, 2009 11:34 am

Kwn sbnarnya tak berapa minat bendi ni..tp bila mak dh masak tu,telan jela.. kwn mmg suka mkn sayuran wlpn tak sedap di tekak..alhamdulillah,Allah kurniakan kesihatan pd kwn melalui khasiat tumbuh2an yg diciptaNya ini.. sunny

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Khasiat Kacang Bendi

Post  zulkbo on Fri Nov 20, 2009 11:35 am

papaleh aok SB..
hu hu hu..
koi tau bendi ni elok untuk yang pompuan
orang tua-tua kata pelincir..menda apa yang lincir
koi tak tanya la pulok scratch scratch

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Khasiat Kacang Bendi

Post  strikerbuncit on Fri Nov 20, 2009 11:55 am

zulkbo wrote:papaleh aok SB..
hu hu hu..
koi tau bendi ni elok untuk yang pompuan
orang tua-tua kata pelincir..menda apa yang lincir
koi tak tanya la pulok scratch scratch

Balerr..nasib baik hari ni jumaat..mudah2an djauhi pemikiran negatif..hehe
aok tanyala otai2 kt kg tu..mane tau jeck sparrow+sakura leh amik tips..ekeke

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Khasiat Kacang Bendi

Post  acey on Fri Nov 20, 2009 12:13 pm

zulkbo wrote:papaleh aok SB..
hu hu hu..
koi tau bendi ni elok untuk yang pompuan
orang tua-tua kata pelincir..menda apa yang lincir
koi tak tanya la pulok scratch scratch

kan namanya omputeh panggil ladyfinger

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: Khasiat Kacang Bendi

Post  zulkbo on Fri Nov 20, 2009 12:15 pm

acey wrote:
zulkbo wrote:papaleh aok SB..
hu hu hu..
koi tau bendi ni elok untuk yang pompuan
orang tua-tua kata pelincir..menda apa yang lincir
koi tak tanya la pulok scratch scratch

kan namanya omputeh panggil ladyfinger

aok mmg terer omputeh
Cey..kena doh... Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Khasiat Kacang Bendi

Post  acey on Fri Nov 20, 2009 12:18 pm

zulkbo wrote:
acey wrote:
zulkbo wrote:papaleh aok SB..
hu hu hu..
koi tau bendi ni elok untuk yang pompuan
orang tua-tua kata pelincir..menda apa yang lincir
koi tak tanya la pulok scratch scratch

kan namanya omputeh panggil ladyfinger

aok mmg terer omputeh
Cey..kena doh... Very Happy

koi belajor ngan ozzy tu

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: Khasiat Kacang Bendi

Post  zulkbo on Fri Nov 20, 2009 12:23 pm

acey wrote:

koi belajor ngan ozzy tu

mana ozzy hari ni yek
kata semalam baca yassin
sampai ke hari ni tak keluar masjid scratch

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Khasiat Kacang Bendi

Post  acey on Fri Nov 20, 2009 12:24 pm

zulkbo wrote:
acey wrote:

koi belajor ngan ozzy tu

mana ozzy hari ni yek
kata semalam baca yassin
sampai ke hari ni tak keluar masjid scratch

sambung la tu, sambil tunggu semayang jumaat. lepaih jumaat kang ada tu

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: Khasiat Kacang Bendi

Post  Oesandro Jr. on Fri Nov 20, 2009 12:25 pm

terima kasih info yg baik..
disebabkan byk khasiat..
lalu koi tanam 5 pokok bendi kat blkg umoh..
dah 3-4 kali mkn hasil dah..
senang je nak jaga,..sedor-sedor..doh berbuoh..

Oesandro Jr.
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 343
Points : 350
Join date : 08/10/2009
Location : Dari jemapoh ke Manchestee singoh Melaka dulu

Back to top Go down

Re: Khasiat Kacang Bendi

Post  sam on Sat Nov 21, 2009 10:03 am

Oesandro Jr. wrote:terima kasih info yg baik..
disebabkan byk khasiat..
lalu koi tanam 5 pokok bendi kat blkg umoh..
dah 3-4 kali mkn hasil dah..
senang je nak jaga,..sedor-sedor..doh berbuoh..
gini laaa isyarat diri makin tue.. berkebun la pulok..kekekeke khasiat rokok tanok kongsi ke oe? hahaha

sam
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 919
Join date : 15/04/2009
Location : FROM THE MILKY WAY TO DARUL BAWAR

Back to top Go down

Re: Khasiat Kacang Bendi

Post  zulkbo on Sat Nov 21, 2009 10:48 am

samdol wrote:
Oesandro Jr. wrote:terima kasih info yg baik..
disebabkan byk khasiat..
lalu koi tanam 5 pokok bendi kat blkg umoh..
dah 3-4 kali mkn hasil dah..
senang je nak jaga,..sedor-sedor..doh berbuoh..
gini laaa isyarat diri makin tue.. berkebun la pulok..kekekeke khasiat rokok tanok kongsi ke oe? hahaha

koi merokok....
bab khasiat ni koi rase
satu pun tak der..hampeh...
membuang duit merosak badan
#tak tau lah bila nak berenti scratch

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Khasiat Kacang Bendi

Post  Yassin on Sat Nov 21, 2009 10:50 am

zulkbo wrote:

koi merokok....
bab khasiat ni koi rase
satu pun tak der..hampeh...
membuang duit merosak badan
#tak tau lah bila nak berenti scratch

Supe laa ngan kawan zul..maru mikirkan rokok nei... Mad

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Khasiat Kacang Bendi

Post  sam on Sat Nov 21, 2009 5:16 pm

Yassin wrote:
zulkbo wrote:

koi merokok....
bab khasiat ni koi rase
satu pun tak der..hampeh...
membuang duit merosak badan
#tak tau lah bila nak berenti scratch

Supe laa ngan kawan zul..maru mikirkan rokok nei... Mad
wlpun koi tak merokok... tempiasnya terkena gak kat koi (dr sisi Allah SWT) sbb koi tak buat ape2 pn walhal syarikat JTI dan carlsberg tu tak sampai 1 km ofis koi dan jauh sikit tak sampai 5km pun dr masjid negeri...jd tanggungjawab ni kite semua kene pikul...
jadi moral of the story,,... isaplah ladyfinger daripada rokok.. sori ending melalut, xmau terlalu serius

sam
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 919
Join date : 15/04/2009
Location : FROM THE MILKY WAY TO DARUL BAWAR

Back to top Go down

Re: Khasiat Kacang Bendi

Post  zulkbo on Sat Nov 21, 2009 8:28 pm

samdol wrote:wlpun koi tak merokok... tempiasnya terkena gak kat koi (dr sisi Allah SWT) sbb koi tak buat ape2 pn walhal syarikat JTI dan carlsberg tu tak sampai 1 km ofis koi dan jauh sikit tak sampai 5km pun dr masjid negeri...jd tanggungjawab ni kite semua kene pikul...
jadi moral of the story,,... isaplah ladyfinger daripada rokok.. sori ending melalut, xmau terlalu serius

aok rasa la Sam
kacang bendi ni
orang sakit ghaot
sesuai makan dok
sebab pengetahuan koi
jenis kacang ni orng sakit
ghaot pantang... scratch

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Khasiat Kacang Bendi

Post  sam on Sun Nov 22, 2009 10:34 pm

koi tatau la pulok..koi mmg sokmo makan sayur jenis ni

sam
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 919
Join date : 15/04/2009
Location : FROM THE MILKY WAY TO DARUL BAWAR

Back to top Go down

Re: Khasiat Kacang Bendi

Post  strikerbuncit on Sun Nov 22, 2009 10:38 pm

samdol wrote:koi tatau la pulok..koi mmg sokmo makan sayur jenis ni

Bukan stakat bendi..sayur2 lain sume bkhasiat..kalo aok nk badan kuat (terutama yg jenis kurus),makanla sayur byk2..jadikan amalan..insyaAllah

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Khasiat Kacang Bendi

Post  Qaisara on Mon Nov 30, 2009 10:47 am

koi penah dgr org kata klu nk anak kembar kena makan kacang bendi selalu...tp sejauh mana keberkesanannya tkde lh koi tau...

Qaisara
Ketua Kampung
Ketua Kampung

Posts : 104
Points : 116
Join date : 10/11/2009
Location : Balok, Kuantan, Pahang

Back to top Go down

Re: Khasiat Kacang Bendi

Post  Sponsored content Today at 11:37 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum