Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Julung kalinya dalam sejarah seorang Sultan dapat menawan semula kotanya

View previous topic View next topic Go down

Julung kalinya dalam sejarah seorang Sultan dapat menawan semula kotanya

Post  MUJ4 on Wed Feb 17, 2010 4:57 pm

Julung kalinya dalam sejarah , seorang Sultan telah dapat menawan semula kotanya daripada kuasa asing sebagaimana yang telah dilakukan oleh Sultan Ibrahim pada malam 27 Januari 1785 dengan bantuan orang Pahang dan Penggawa Permatang .. Sila lihat catatan bergambar

MUJ4

Posts : 30
Points : 48
Join date : 17/02/2010
Age : 44
Location : Klang & Jengka 4

Back to top Go down

Re: Julung kalinya dalam sejarah seorang Sultan dapat menawan semula kotanya

Post  Deto_8 on Wed Feb 17, 2010 10:05 pm

aok naik kat atas tu ke?...

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Julung kalinya dalam sejarah seorang Sultan dapat menawan semula kotanya

Post  MUJ4 on Wed Feb 17, 2010 10:19 pm

Deto_8 wrote:aok naik kat atas tu ke?...

Ya koi naik kat atas tu kenderaan disediakan . kalau x silap koi orang dewasa kena bayar
RM4.00 , kanak2 RM2.00 je .

http://img535.imageshack.us/img535/7002/brokoli023.jpg

MUJ4

Posts : 30
Points : 48
Join date : 17/02/2010
Age : 44
Location : Klang & Jengka 4

Back to top Go down

Re: Julung kalinya dalam sejarah seorang Sultan dapat menawan semula kotanya

Post  MD on Thu Feb 18, 2010 11:53 am

Kawan pernah sampai ke lokasi ni ...1997..singgah kejap masa balik dari Sekinchan...mase tu jugak ada Noraniza Idris sedang buat vedio klip untuk lagu...

p/s Deto - sana view pun lawo,sesuai dengan DSLR terrr... Laughing

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Julung kalinya dalam sejarah seorang Sultan dapat menawan semula kotanya

Post  MUJ4 on Thu Feb 18, 2010 1:01 pm

MD wrote:Kawan pernah sampai ke lokasi ni ...1997..singgah kejap masa balik dari Sekinchan...mase tu jugak ada Noraniza Idris sedang buat vedio klip untuk lagu...

p/s Deto - sana view pun lawo,sesuai dengan DSLR terrr... Laughing

Elok sangat kalo dame jumpa lagi Noraniza tu boleh ngeyek mata ... is three (isteri) !

MUJ4

Posts : 30
Points : 48
Join date : 17/02/2010
Age : 44
Location : Klang & Jengka 4

Back to top Go down

Re: Julung kalinya dalam sejarah seorang Sultan dapat menawan semula kotanya

Post  Deto_8 on Fri Feb 19, 2010 12:09 am

MUJ4 wrote:

Ya koi naik kat atas tu kenderaan disediakan . kalau x silap koi orang dewasa kena bayar
RM4.00 , kanak2 RM2.00 je .

http://img535.imageshack.us/img535/7002/brokoli023.jpg

naik sendiri pun boleh kan?...5-6 tahun lepas naik pakai 4x4

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Julung kalinya dalam sejarah seorang Sultan dapat menawan semula kotanya

Post  Awangmaseru on Fri Feb 19, 2010 9:05 am

Salam rodong seme,

Ikut cerite orang lama, sekitar awal 1800an sorang warga pahang berjaya membenteras lanun yang bergelar pang5 hujanpanas dikedah setelah kedah meminta bantuan pahang kerana tiada sesiapa disitu dapat membunuh pang5 tersebut.

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 252
Points : 294
Join date : 30/11/2009
Age : 54
Location : ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: Julung kalinya dalam sejarah seorang Sultan dapat menawan semula kotanya

Post  MD on Fri Feb 19, 2010 11:05 am

sesungguhnya kisah sebegini wajar diketengahkan untuk tatapan generasi terkini...kisah sejarah sebegini tidak ternilai sebenarnya...

Kawan pernah terbaca buku pengkisahan Kuala Lumpur...sekitar 1800 gitu aktiviti perniagaan orang2 Melayu di Kampung Hj Abdullah Hukum [ dekat Brickfiled tu ] ada antaranya menjual lembu dan kerbau yang di bawa dari negeri Pahang....banyangkan macamana diorang bawak lembu dan kerbau merentasi banjaran Titiwangsa waktu itu...

p/s - buku ni kawan baca di Tesco Puchong ada promosi...ralatnya kawan tak beli...


pada Awangmaseru dan semua forumers PCC sekelian...jika ada kisah2 atau buku buku berkaitan dengan sejarah Pahang jemput sama sama berkongsi maklumat...apa apa keperluan dari segi bantuan Admin & Mode's sedia membantu...

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Julung kalinya dalam sejarah seorang Sultan dapat menawan semula kotanya

Post  MUJ4 on Fri Feb 19, 2010 11:08 am

Deto_8 wrote:
MUJ4 wrote:

Ya koi naik kat atas tu kenderaan disediakan . kalau x silap koi orang dewasa kena bayar
RM4.00 , kanak2 RM2.00 je .

http://img535.imageshack.us/img535/7002/brokoli023.jpg

naik sendiri pun boleh kan?...5-6 tahun lepas naik pakai 4x4

Dah tak boleh naik sendiri sekarang ni , kena naik kenderaan tu juga ..

MUJ4

Posts : 30
Points : 48
Join date : 17/02/2010
Age : 44
Location : Klang & Jengka 4

Back to top Go down

Re: Julung kalinya dalam sejarah seorang Sultan dapat menawan semula kotanya

Post  megatsx on Mon Aug 09, 2010 1:34 pm

Sebenarnya ramai panglima/pahlawan yg dari Pahang pergi ke negeri lain atas sebab perang dan etc.

sama juga panglima yg pergi ke Kedah sebagi contohler.

yg ke Selangor pula .... salah seowang bernama Panglima Sulaiman (dari mentakab rasanya) dan beberapa owang laie termasuk dari UluCheka dan sebagainya. mereka hilang terus selepas tuh, ada yg kata mereka terbunuh dan ada yang kata mereka amik keputusan menetap di Selangor/Perak .....


megatsx

Posts : 7
Points : 7
Join date : 09/08/2010
Age : 43
Location : Now in KL

Back to top Go down

Re: Julung kalinya dalam sejarah seorang Sultan dapat menawan semula kotanya

Post  Sponsored content Today at 5:51 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum