Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Peribahasa Melayu kita.

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Peribahasa Melayu kita.

Post  Yassin on Wed Aug 19, 2009 1:35 pm

Sejauh mana peribahasa melayu kita dulu-dulu boleh diterima pakai? serta kecelaruan oleh org2 moden hari ini memikirkanya. Kerana org sekarang sudah ramai bijak pandai. Jadi peribahasa ini seakan sudah tidak sesuai lagi Ok kas mulakan :

Biar mati anak jangan mati adat
(kalau anak dah mati siapa nak sambung adat?)

Minyak dan air tidak akan bercampur
(Persoalan minyak tak boleh dipakai dan air juga tak boleh diguna)

Perhatian : Namun tidak semua peribahasa ini tidak baik, ada juga yang mendatangkan kebaikannya. Bertapa halusnya bahasa org-org terdahulu.

Yang lain boleh terus menyambung..........
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  zulkbo on Wed Sep 30, 2009 2:40 am

Padi sekepuk hampa, emas seperti loyang, kerbau sekandang jalang.

maksud:
Kelihatan kaya (pandai) sebenarnya miskin (bodoh); bernasib malang. kepuk = lumbung padi; jalang = liar.

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  zulkbo on Wed Sep 30, 2009 2:54 am

Padam menyala tarik puntung.

maksud:
Di mana mati, di situlah ditanam.

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Yassin on Wed Sep 30, 2009 8:59 am

Bila kucing tak de gigi tikus menari-nari
(bila seseorg itu hilang kuasa org lain bersuka ria)

Bagaikan air sudah keruh dari hulu
(peselisihan faham yang sudah turun temurun)
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  MD on Wed Sep 30, 2009 11:39 am

bagus Yassin buka topik ni...topik berinfomasi...
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Yassin on Wed Sep 30, 2009 11:57 am

MD wrote:bagus Yassin buka topik ni...topik berinfomasi...


Bagi laa satu dua peribahasa MD hehehe....

Kera dihutan disusukan anak dirumah mati kelaparan.
(yang duk bagi mengisap ke kera tu nape?? maksudknya org lain diutamakan keluarga sendiri dibiarkan)
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  jasnoraizan on Wed Sep 30, 2009 12:35 pm

ada batang mati,ada cendawan timbul (maknanye dimana kita tingal,akan ada rezeki kita)
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Yassin on Wed Sep 30, 2009 12:46 pm

jasnoraizan wrote:ada batang mati,ada cendawan timbul (maknanye dimana kita tingal,akan ada rezeki kita)


lain macam bete bunyinya tus ...jarang ngat kawan dengor hehehehe....

ada titi patoh ada jambatan runtuh....
maknanye abis bete tempat nok berpaut.....
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  jasnoraizan on Wed Sep 30, 2009 12:51 pm

Yassin wrote:
jasnoraizan wrote:ada batang mati,ada cendawan timbul (maknanye dimana kita tingal,akan ada rezeki kita)


lain macam bete bunyinya tus ...jarang ngat kawan dengor hehehehe....

ada titi patoh ada jambatan runtuh....
maknanye abis bete tempat nok berpaut.....

hok nih...kwn reka je...ok tak... Laughing Laughing

campak baju,nampak kurap(maknanye mendedahkan keburukan diri sendiri)
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Yassin on Wed Sep 30, 2009 12:55 pm

[quote="Yassin"]
jasnoraizan wrote:ada batang mati,ada cendawan timbul (maknanye dimana kita tingal,akan ada rezeki kita)


peribahasa aok nei bila di taklik bender lain nok pulak OTAK KUNING SIKIT lagi maru...kuang...kuang...kuang mekala di tukar ada batang mati ada cendawan kecut lagi haru...hehehehehe...
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  jasnoraizan on Wed Sep 30, 2009 12:59 pm

[quote="Yassin"]
Yassin wrote:
jasnoraizan wrote:ada batang mati,ada cendawan timbul (maknanye dimana kita tingal,akan ada rezeki kita)


peribahasa aok nei bila di taklik bender lain nok pulak OTAK KUNING SIKIT lagi maru...kuang...kuang...kuang mekala di tukar ada batang mati ada cendawan kecut lagi haru...hehehehehe...

kwn tak terpikir pun kesitu sin.... Laughing Laughing

Dada manusia tidak dapat diselam(maknanye Fikiran seseorang itu tidak dapat diduga)
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Yassin on Thu Oct 01, 2009 4:03 pm

Makan malam raba-raba makan siang rasa-rasa
abender maksudnya peribahasa ini?
agok kawan peribahasa itu supe juge dengan yang ini cakap siang
pandang-pandang cakap malam jenguk-jenguk....
makne berwaspada dengan segala perbuatan / percakapan kita....
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  ozzy on Thu Oct 01, 2009 4:31 pm

Yassin wrote:Makan malam raba-raba makan siang rasa-rasa
abender maksudnya peribahasa ini?
agok kawan peribahasa itu supe juge dengan yang ini cakap siang
pandang-pandang cakap malam jenguk-jenguk....
makne berwaspada dengan segala perbuatan / percakapan kita....

Aokme dah melalut doh semenjak lps raya ni..tula pase makan lemang banyak bedooh..
Ni pulak peribahasa kah..peribahasa keh ni peribahasa 2 versi..versi 1 - zaman dulu punya..
versi ke2 - zaman millenium punya..
versi 1 - ADA UBI ADA BATAS - maksudnya sesuatu perbuatan itu akan dibalas kalau
baik dibalas baik la..kalau jahat balasannya jahat juga.
Versi 2 - ADA UBI ADA BABI - maksudnya perbuatan yang dilakukan ada niat
tersembunyi..kalau beri/buat sesuatu mengharapkan balasan
atau imbuhan tak pun tunggu peluang je nak ngap... What a Face
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Yassin on Thu Oct 01, 2009 4:45 pm

fourzy wrote:
Aokme dah melalut doh semenjak lps raya ni..tula pase makan lemang banyak bedooh..
Ni pulak peribahasa kah..peribahasa keh ni peribahasa 2 versi..versi 1 - zaman dulu punya..
versi ke2 - zaman millenium punya..
versi 1 - ADA UBI ADA BATAS - maksudnya sesuatu perbuatan itu akan dibalas kalau
baik dibalas baik la..kalau jahat balasannya jahat juga.
Versi 2 - ADA UBI ADA BABI - maksudnya perbuatan yang dilakukan ada niat
tersembunyi..kalau beri/buat sesuatu mengharapkan balasan
atau imbuhan tak pun tunggu peluang je nak ngap...

Betul ngat tu!! pozi....
zaman millenium nei peribahasa sesuai dgn keadaan semasa sebab org makin bijak pandai berlake....Kalau dulu disebut lembut gigi pada lidah hari ini ditukar pada lembut gigi pada taik gigi huhuhuhu...

ada tambahan sikit pada peribahasa babi ngan batas tu...
silap-silap dia jadi gini ada babi tak de batas ubi jauh sekali hehehehe (malang betul nasib babi tu heheheh....)
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  ozzy on Thu Oct 01, 2009 6:30 pm

Yassin wrote:
ada tambahan sikit pada peribahasa babi ngan batas tu...
silap-silap dia jadi gini ada babi tak de batas ubi jauh sekali hehehehe (malang betul nasib babi tu heheheh....)

Hahahaha..hok tu mmg banyak ler ni..berkeliaran mencari mangsa..

Ni peribahasa jaman dulu juga tapi telah diupdate kan..
- MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH - maknanya lebih kurang bersedia dengan apa jua
dugaan.
versi baru
- MEMBUJUR LALU MELINTANG SAPU - maknanya kalau hok bujur terlepas hok melintang pun sebat jeler..peluang pertama terlepas sambor jela mana hok ada..ekekekeke Basketball
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Yassin on Thu Oct 01, 2009 9:36 pm


Petir berdentum hujan tak jadi....panas setahun hujan sehari.... ku sangka panas sampai kepetang rupanya hujan ditengah hari...mendung tidak bereti hujan.....langit tak selalu cerah.... Very Happy kawan malas nulis maknenya aok me cari lah sendiri hehehe.... Very Happy
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  jasnoraizan on Fri Oct 02, 2009 9:52 am

Yassin wrote:
Petir berdentum hujan tak jadi....panas setahun hujan sehari.... ku sangka panas sampai kepetang rupanya hujan ditengah hari...mendung tidak bereti hujan.....langit tak selalu cerah.... kawan malas nulis maknenya aok me cari lah sendiri hehehe....

Jangan bagai orang patah selera, banyak makan. Pura-pura tidak mahu tetapi dalam hati terlalu suka
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  ozzy on Fri Oct 02, 2009 12:28 pm

jasnoraizan wrote:


Jangan bagai orang patah selera, banyak makan. Pura-pura tidak mahu tetapi dalam hati terlalu suka


errkk...x penah dengar pun peribahasa nii??.....

versi lama..
BIAR MATI ANAK JANGAN MATI ADAT - maksudnya adab sopan perlu dijaga

versi baru..
BIAR MATI ANAK JANGAN MATI BAPAK - anak mudah lerni main buang2 je dalam tong sampah.. nak cari bapak yang betul2 tu hok susah ekekekeke...
lol!
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  strikerbuncit on Fri Oct 02, 2009 12:44 pm

"Hendak seribu daya,taknak dah!"
-nak cakap nak,kalau x,bykla alasan..

"kail panjang sejengkal,bukan setakat lautan dalam,dalam akuarium pun xlepas"
-sedarla diri tu sikit..

"orang tamak selalu untung"
-Zaman sekarang sape lambat,memang melepas..

"kapakla dada,X-Ray lah hati"
-post mortem mayat..

Sebelum kahwin-"jauh dimata,dekat dihati"
Selepas kahwin-"Dekat dimata,jauh dihati"
(harap2 dijauhkan perangai spt ini)

"harapkan pagar,padi makan pagar"
-pengorbanan tak dihargai..

Razz Razz Laughing
avatar
strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Yassin on Fri Oct 02, 2009 12:57 pm

SUDAHNYA BURUK DALAM KAIN

Merujuk pada yang memilih / tidak mahu berkahwin huhuhuhuhu
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Yassin on Fri Oct 02, 2009 12:59 pm

MATI PUCUK

MERUJUK PADA POKOK YANG DI MAKAN SEMUT PUNCUKNYA HUHUHUHU
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  ozzy on Fri Oct 02, 2009 1:01 pm

Yassin wrote:SUDAHNYA BURUK DALAM KAIN

Merujuk pada yang memilih / tidak mahu berkahwin huhuhuhuhu

salah tu yassin..ayatnya bunyi gini...SUDAHNYA TUMBOH KULAT DALAM KAIN...wakakakaka
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Yassin on Fri Oct 02, 2009 1:02 pm

fourzy wrote:
Yassin wrote:SUDAHNYA BURUK DALAM KAIN

Merujuk pada yang memilih / tidak mahu berkahwin huhuhuhuhu

salah tu yassin..ayatnya bunyi gini...SUDAHNYA TUMBOH KULAT DALAM KAIN...wakakakaka


Kira sewaktu dgnnya juge tu HAHAHAHAAHA
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  ozzy on Fri Oct 02, 2009 1:04 pm

Yassin wrote:
fourzy wrote:
Yassin wrote:SUDAHNYA BURUK DALAM KAIN

Merujuk pada yang memilih / tidak mahu berkahwin huhuhuhuhu

salah tu yassin..ayatnya bunyi gini...SUDAHNYA TUMBOH KULAT DALAM KAIN...wakakakaka


Kira sewaktu dgnnya juge tu HAHAHAHAAHA


hahahaha...adeh!!! abis punoh peribahasa melayu..naye ke anok cucu esok.. Laughing
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  jasnoraizan on Fri Oct 02, 2009 1:12 pm

Enam memanjat sigai. Perempuan mendapatkan lelaki.
Enau sebatang dua sigainya. a. Perempuan yang menduakan suaminya. b. Pekerjaan yang mempunyai dua orang ketua.
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum