Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

View previous topic View next topic Go down

Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  Jeck Sparow on Thu Nov 19, 2009 9:13 am

Remaja Khususnya pemuda Melayu sekarang, suka kencing berdiri dan tidak beristinjak dengan sempurna.Apakah Hukumnya mereka yang berkelakuan begitu..?


Budaya Kencing berdiri bukan perkara baru, pada zaman dahulu lagi sudah ada orang kencing berdiri.Sebab itu ada pepatah Melayu, "Kalau guru kencing berdiri anak murid kencing berlari". Dan Rasulullah sendiri ada melarang umat Islam dari kencing berdiri.

Hari ini bukan sahaja remaja malah sebahagian besar manusia diasuh kepada membudayakan kencing berdiri. Apa tidaknya, dimana-mana tandas diseluruh dunia dibuatkan tempat khas untuk kencing berdiri.

Bukan sahaja tandas awam dibuat begitu malah dirumah orang tertentu pun ada tempat seumpama itu. Lebih dahsyat lagi, pada tandas awam dianjurkan kencing berdiri ditempat yang terbuka.Memang mereka dilatih supaya tak malu.

Budaya kehidupan seperti ini tidak seharusnya dilakukan oleh Umat Islam. Ketahuilah inya bukan sahaja dilarang oleh adat Melayu malah dilarang oleh Islam. Jadi sesiapa dikalangan orang Melayu yang beragama Islam melakukannya dia telah secara berani melanggar adat Melayu dan Hukum Islam.

Bagaimanapun kalau seseorang itu terpaksa kencing berdiri kerana keadaan tertentu belumlah termasuk dalam budaya yang dilarang ini, maka ia diharuskan.

Sunguhpun begitu dalam beristinjak terdapat sedikit masaalah kerana tempat kencing itu tidak disediakan air yang secukupnya untuk istinjak. Air yang keluar pada batang paip itu tidak mencukupi bahkan kadang kadang tidak keluar langsung. Ini menyebabkan Istinjak tidak adapt dilakukan dengan sempurna sebagaimana yang dikehendaki oleh Islam.

Sebab itu adalah dinasihatkan umat Islam agar tidak kencing di tempat sebegini sebaliknya masuk ke dalam tandas kerana di sana ada air yang mencukupi untuk tujuan istinjak.

Perlu disedari bersama bahawa kalau seseorang itu tidak beristinjak maka dia tidak boleh mengambil wudhuk. Dan kalau dia memakai seluar maka seluarnya terdedah kepada terkena najis. Dalam keadaan begini orang yang terlibat tidak boleh Sembahyang.

Mereka terlibat dalam dua perkara, kalau ambil wuduk tidak sah dan sembahyang juga tidak sah.


Sumber : Buku Jilid (1) 300 Jawapan kemusykilan Agama oleh
Ustaz Ahmad Baei Jaafar & Ustazah Zawanah Muhammad
Selenggaraan Dr. HM Tuah Iskandar al-Haj
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  sakur@86 on Thu Nov 19, 2009 9:26 am

chaiyooookkkkkkk k.jeck.....perkara serius tapi dipandang ringan oleh umat islam...lgpun tajuk ni jarang dijadikan isu perbincangan dlm forum2 keagamaan... so,koi nak dgr jgk pendapat dan hujah2 dari forumer sekalian...sekian, terima kasih...
avatar
sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 30
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  zulkbo on Thu Nov 19, 2009 9:28 am

bab kencing berdirinya
koi rasa dah menjadi masalah
global..heran koi nape toilet
kat mesia ni kebykn sema
jenis berdiri..bab istinjak tu
selalu koi mestu usakan juga
aok tau lah kita nak solat..
koi ada terbaca dalam satu buku
dosa orang lelaki ni yang paling byk
tak terjawab akhirat sok ialah bab
istinjak (betulkan kalau koi salah)

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  Jeck Sparow on Thu Nov 19, 2009 9:30 am

zulkbo wrote:bab kencing berdirinya
koi rasa dah menjadi masalah
global..heran koi nape toilet
kat mesia ni kebykn sema
jenis berdiri..bab istinjak tu
selalu koi mestu usakan juga
aok tau lah kita nak solat..
koi ada terbaca dalam satu buku
dosa orang lelaki ni yang paling byk
tak terjawab akhirat sok ialah bab
istinjak (betulkan kalau koi salah)

Kata jer negara Islam tapi tatasusila Islam tidak dipraktikkan
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  Deto_8 on Thu Nov 19, 2009 9:40 am

air kencing berdiri dijadikan ubat oleh syaitan untuk merawat luka...

p/s : betulkan kawan kalau silap

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  Jeck Sparow on Thu Nov 19, 2009 9:42 am

Deto_8 wrote:air kencing berdiri dijadikan ubat oleh syaitan untuk merawat luka...

p/s : betulkan kawan kalau silap

Kawan pernah terbaca benda ni betul tu Mr. Deto_8
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  Mrcipizs on Thu Nov 19, 2009 9:43 am

kemudahan di tndas mmg mengajar kita.. lama2 jd biasa..
avatar
Mrcipizs
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1106
Points : 1131
Join date : 15/04/2009
Age : 36
Location : Angkasa?

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  edi on Thu Nov 19, 2009 10:28 am

Salah satu sebab, malas nak duk cangkung...nak cepat. Tp kwn pnah trbaca kalau sesiapa kencing berdiri kuburnya akan disempit kan kelak... Kalau silap betul kan yer aokme...
avatar
edi
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 302
Points : 303
Join date : 11/11/2009

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  acey on Thu Nov 19, 2009 12:57 pm

kadang2 la, kalu doh tak tahan, koi kencing je dalam sungei sambil buat2 berenang

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  strikerbuncit on Thu Nov 19, 2009 1:15 pm

Betul tu kata Deto..kwn pnh dgor setan ni bila kena petir,dia akan cedera dan dia gunakan air kencing org berdiri ni utk merawat luka2nya..

selain drpd tu,sesiapa masuk tandas xbaca doa,pastu xpakai penutup kepala,syaitan akn lumurkan najis2 kita tu atas kepala kita..kita takkan tau sbb ia xnmpk di mata dunia sbnar..

lg 1,kalo kencing tak tus (habes kluar),badan kita akan dpt najis dan solat jd tak sah..kalo solat tak sah,dlm kubur nti ada siksaan khas pd mereka yg di dunia nya kencing berdiri@kencing tak tus(dgn kata lain,tak jaga hadas kecil)...moralnya,dlm Islam,sekecil2 pkara ia di ambil kira.. study sunny
avatar
strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  acey on Thu Nov 19, 2009 1:19 pm

strikerbuncit wrote:
lg 1,kalo kencing tak tus (habes kluar),badan kita akan dpt najis dan solat jd tak sah..kalo solat tak sah,dlm kubur nti ada siksaan khas pd mereka yg di dunia nya kencing berdiri@kencing tak tus(dgn kata lain,tak jaga hadas kecil)...moralnya,dlm Islam,sekecil2 pkara ia di ambil kira.. study sunny

kalu rasa tak tus, batuk2 lah lebih sikit, sebab tu koi biasa dengor org batuk kat tandas sebelah. cuma koi harap awokme jangan la pulok sendawa, padee deme

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  strikerbuncit on Thu Nov 19, 2009 1:29 pm

acey wrote:
strikerbuncit wrote:
lg 1,kalo kencing tak tus (habes kluar),badan kita akan dpt najis dan solat jd tak sah..kalo solat tak sah,dlm kubur nti ada siksaan khas pd mereka yg di dunia nya kencing berdiri@kencing tak tus(dgn kata lain,tak jaga hadas kecil)...moralnya,dlm Islam,sekecil2 pkara ia di ambil kira.. study sunny

kalu rasa tak tus, batuk2 lah lebih sikit, sebab tu koi biasa dengor org batuk kat tandas sebelah. cuma koi harap awokme jangan la pulok sendawa, padee deme

batuk pun bahaya jgk..tersedak kawan tu,haru jugak nti.hehehe..cuba dehem dehem spt usha aweks..insyaAllah berkesan... Very Happy Razz
avatar
strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  acey on Thu Nov 19, 2009 2:01 pm

strikerbuncit wrote:
acey wrote:
strikerbuncit wrote:
lg 1,kalo kencing tak tus (habes kluar),badan kita akan dpt najis dan solat jd tak sah..kalo solat tak sah,dlm kubur nti ada siksaan khas pd mereka yg di dunia nya kencing berdiri@kencing tak tus(dgn kata lain,tak jaga hadas kecil)...moralnya,dlm Islam,sekecil2 pkara ia di ambil kira.. study sunny

kalu rasa tak tus, batuk2 lah lebih sikit, sebab tu koi biasa dengor org batuk kat tandas sebelah. cuma koi harap awokme jangan la pulok sendawa, padee deme

batuk pun bahaya jgk..tersedak kawan tu,haru jugak nti.hehehe..cuba dehem dehem spt usha aweks..insyaAllah berkesan... Very Happy Razz

kalu tak berjaya jugak, macam mana la pulok tu

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  ozzy on Thu Nov 19, 2009 2:03 pm

acey wrote:
strikerbuncit wrote:
acey wrote:
strikerbuncit wrote:
lg 1,kalo kencing tak tus (habes kluar),badan kita akan dpt najis dan solat jd tak sah..kalo solat tak sah,dlm kubur nti ada siksaan khas pd mereka yg di dunia nya kencing berdiri@kencing tak tus(dgn kata lain,tak jaga hadas kecil)...moralnya,dlm Islam,sekecil2 pkara ia di ambil kira.. study sunny

kalu rasa tak tus, batuk2 lah lebih sikit, sebab tu koi biasa dengor org batuk kat tandas sebelah. cuma koi harap awokme jangan la pulok sendawa, padee deme

batuk pun bahaya jgk..tersedak kawan tu,haru jugak nti.hehehe..cuba dehem dehem spt usha aweks..insyaAllah berkesan... Very Happy Razz

kalu tak berjaya jugak, macam mana la pulok tu

tak berjaya jugok jentik je la budak tu...base babey kate gitu...ekekekekekeke
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  acey on Thu Nov 19, 2009 2:06 pm

ozzy wrote:
acey wrote:
strikerbuncit wrote:
acey wrote:
strikerbuncit wrote:
lg 1,kalo kencing tak tus (habes kluar),badan kita akan dpt najis dan solat jd tak sah..kalo solat tak sah,dlm kubur nti ada siksaan khas pd mereka yg di dunia nya kencing berdiri@kencing tak tus(dgn kata lain,tak jaga hadas kecil)...moralnya,dlm Islam,sekecil2 pkara ia di ambil kira.. study sunny

kalu rasa tak tus, batuk2 lah lebih sikit, sebab tu koi biasa dengor org batuk kat tandas sebelah. cuma koi harap awokme jangan la pulok sendawa, padee deme

batuk pun bahaya jgk..tersedak kawan tu,haru jugak nti.hehehe..cuba dehem dehem spt usha aweks..insyaAllah berkesan... Very Happy Razz

kalu tak berjaya jugak, macam mana la pulok tu

tak berjaya jugok jentik je la budak tu...base babey kate gitu...ekekekekekeke

ada jugok koi dengar macam tu, tapi kalu nak lagi cepat, elok awok panggil org kat sebelah tu suruh jentikkan.....wahwahwah

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  edi on Thu Nov 19, 2009 2:06 pm

acey wrote:kadang2 la, kalu doh tak tahan, koi kencing je dalam sungei sambil buat2 berenang

Org kte tak bleh kencing dlm air, mati pucuk...yer ker?
avatar
edi
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 302
Points : 303
Join date : 11/11/2009

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  acey on Thu Nov 19, 2009 2:11 pm

edi wrote:
acey wrote:kadang2 la, kalu doh tak tahan, koi kencing je dalam sungei sambil buat2 berenang

Org kte tak bleh kencing dlm air, mati pucuk...yer ker?

ahh sudah, bahaya ni

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  SHARK on Thu Nov 19, 2009 2:13 pm

edi wrote:
acey wrote:kadang2 la, kalu doh tak tahan, koi kencing je dalam sungei sambil buat2 berenang

Org kte tak bleh kencing dlm air, mati pucuk...yer ker?

blum dapat dibuktikan secara saintifik. setakat ni takde masalah (merujuk kepada kencing dlm air).
avatar
SHARK
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 588
Points : 600
Join date : 16/04/2009
Age : 39
Location : Empangan Klang Gate

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  ozzy on Thu Nov 19, 2009 2:14 pm

acey wrote:
edi wrote:
acey wrote:kadang2 la, kalu doh tak tahan, koi kencing je dalam sungei sambil buat2 berenang

Org kte tak bleh kencing dlm air, mati pucuk...yer ker?

ahh sudah, bahaya ni

Balerrrr...yg koi tau ikan kot yg mati..ekekekeke
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  iseymiyaki on Thu Nov 19, 2009 2:15 pm

sharkrun wrote:
edi wrote:
acey wrote:kadang2 la, kalu doh tak tahan, koi kencing je dalam sungei sambil buat2 berenang

Org kte tak bleh kencing dlm air, mati pucuk...yer ker?

blum dapat dibuktikan secara saintifik. setakat ni takde masalah (merujuk kepada kencing dlm air).

heheeh koi tau nape bahy kencing dalam air nie nak2 sungai sebab nnt takut ikan rasa masin2 jer dia ingat umpan.. truss ngapppp kekkekek Twisted Evil

iseymiyaki
Orang Kampung
Orang Kampung

Posts : 86
Points : 106
Join date : 08/11/2009

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  strikerbuncit on Thu Nov 19, 2009 2:21 pm

iseymiyaki wrote:
sharkrun wrote:
edi wrote:
acey wrote:kadang2 la, kalu doh tak tahan, koi kencing je dalam sungei sambil buat2 berenang

Org kte tak bleh kencing dlm air, mati pucuk...yer ker?

blum dapat dibuktikan secara saintifik. setakat ni takde masalah (merujuk kepada kencing dlm air).

heheeh koi tau nape bahy kencing dalam air nie nak2 sungai sebab nnt takut ikan rasa masin2 jer dia ingat umpan.. truss ngapppp kekkekek Twisted Evil

hahaha..inilah punca sebenar mati pucuk!! Laughing Laughing Embarassed
avatar
strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  ozzy on Thu Nov 19, 2009 2:21 pm

strikerbuncit wrote:
iseymiyaki wrote:
sharkrun wrote:
edi wrote:
acey wrote:kadang2 la, kalu doh tak tahan, koi kencing je dalam sungei sambil buat2 berenang

Org kte tak bleh kencing dlm air, mati pucuk...yer ker?

blum dapat dibuktikan secara saintifik. setakat ni takde masalah (merujuk kepada kencing dlm air).

heheeh koi tau nape bahy kencing dalam air nie nak2 sungai sebab nnt takut ikan rasa masin2 jer dia ingat umpan.. truss ngapppp kekkekek Twisted Evil

hahaha..inilah punca sebenar mati pucuk!! Laughing Laughing Embarassed

tu bukan mati pucuk..hilang pucuk tuuuuuu..miahahahahaha
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  SHARK on Thu Nov 19, 2009 2:25 pm

\\sebut pasal ni, teringat plak satu cerita//
kwn penoh masa dlm kereta (bersama famili, mak, ayah, adik)... tiba2 dlm radio sebut pasal mati pucuk... pastu adik lelaki kwn (umur 12thn masa tu) tanya mati pucuk tu apa? letih kwn nak mengeskplain depan org tua.. (aokme taulah org kampung... mana beser bicara pasal sex education kan..)
What a Face
avatar
SHARK
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 588
Points : 600
Join date : 16/04/2009
Age : 39
Location : Empangan Klang Gate

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  strikerbuncit on Thu Nov 19, 2009 2:26 pm

ozzy wrote:
strikerbuncit wrote:
iseymiyaki wrote:
sharkrun wrote:
edi wrote:
acey wrote:kadang2 la, kalu doh tak tahan, koi kencing je dalam sungei sambil buat2 berenang

Org kte tak bleh kencing dlm air, mati pucuk...yer ker?

blum dapat dibuktikan secara saintifik. setakat ni takde masalah (merujuk kepada kencing dlm air).

heheeh koi tau nape bahy kencing dalam air nie nak2 sungai sebab nnt takut ikan rasa masin2 jer dia ingat umpan.. truss ngapppp kekkekek Twisted Evil

hahaha..inilah punca sebenar mati pucuk!! Laughing Laughing Embarassed

tu bukan mati pucuk..hilang pucuk tuuuuuu..miahahahahaha

kalo hilang pucuk daun boleh tumbuh smula..kalo yg elephant ,goner pulak??

scratch scratch Laughing Laughing
avatar
strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  Yassin on Thu Nov 19, 2009 3:09 pm

Bab kencing berdiri zaman para sahabat doh buat hukumnya tidak haram keknya harus tidak menjadi kesalahan, keknya perlu diingat jika org lelaki tidak membasuh kencingnya alamat azab kubur tak lepas....sabit tak basuh kencingnya itu. Cara yang biasa di amalkan ambil 3 biji batu (siaz kecil) lekap pada bahagian tertentu selepas itu jika jumpa air basuh laa semula. Apa pun kencing berdiri mmg tak sopan dan ada unsur kekotorannya.
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Kenapa Lelaki Suka Kencing Berdiri..??

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum