Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Page 1 of 5 1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Go down

Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  Deto_8 on Thu Apr 01, 2010 9:34 am

KUALA LUMPUR: Sebuah jawatankuasa khas ditubuhkan bagi mengkaji beban tugas guru yang kini terpaksa melakukan kerja berlebihan, termasuk pentadbiran dan perkeranian hingga mengganggu tanggungjawab mendidik pelajar.

Jawatankuasa itu yang dipengerusikan Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom dan dianggotai beberapa pegawai pelajaran dan wakil Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) akan mengenal pasti tahap keseriusan isu berkenaan serta diberi tempoh dua bulan untuk menyelesaikannya.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata berdasarkan aduan NUTP, selain tugas mengajar, ada guru terpaksa mengendalikan aktiviti kokurikulum, bilik darjah, hal ehwal murid, pentadbiran dan perkeranian serta beberapa kerja tambahan lain.

“NUTP turut membuat aduan yang guru terpaksa bekerja setiap Sabtu disebabkan terbabit dengan banyak aktiviti, sedangkan pekeliling yang dikeluarkan membenarkan guru bercuti pada Sabtu sebanyak dua kali setiap bulan.


“Jadi, kita akan teliti masalah itu kerana tidak mahu tugas hakiki guru, iaitu mendidik pelajar tidak terganggu disebabkan bebanan macam-macam tugas yang terpaksa dibuat,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat antara Kementerian Pelajaran dengan NUTP di bangunan Parlimen, semalam.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, jawatankuasa itu akan mengenal pasti punca masalah berkenaan dan mencari penanda aras yang boleh diguna pakai bagi menyelesaikannya.
“Piawaian antarabangsa atau dari negara jiran yang tahap pendidikannya lebih tinggi boleh kita contohi,” katanya.

Muhyiddin berkata, kementerian menyedari tugas sebenar guru ialah pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas, bukannya melakukan tugas tertentu yang sepatutnya dilakukan kerani.

Dalam perkembangan lain, Muhyiddin berkata, dasar baru kementerian yang menekankan aspek kokurikulum di sekolah mendapat maklum balas positif daripada NUTP yang menyatakan sokongan penuh terhadap usaha berkenaan.

“NUTP turut menyokong Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) bagi meningkatkan jaringan pendidikan kepada rakyat. Kementerian akan cuba sedaya upaya untuk memberikan yang terbaik kepada guru dan rakyat,” katanya.


Last edited by Deto_8 on Thu Apr 01, 2010 11:54 am; edited 1 time in total

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  Deto_8 on Thu Apr 01, 2010 9:36 am

pagi tadi kat HotFM agak panas jugak isu ni...

iye ke cikgu ni sibuk? ada yang buat MLM, tuisyen, cuti banyak, masa rehat banyak....

apa komen aokme?

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  MD on Thu Apr 01, 2010 10:49 am

Deto_8 wrote:pagi tadi kat HotFM agak panas jugak isu ni...

iye ke cikgu ni sibuk? ada yang buat MLM, tuisyen, cuti banyak, masa rehat banyak....

apa komen aokme?

kawan suka ayat yang merah tu,walaupon tak semua tapi masih ada cikgu cikgu yang komited terhadap kerjaya mereka.Syabas

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  SHARK on Thu Apr 01, 2010 10:53 am

cikgu [khususnya] dan penjawat awam [amnya] gaji tak besar mana... itu yg banyak buat kerja lain utk tambah pendapatan..tak salah kalau benda tu tak menjejaskan prestasi kerja. tapi kalau hasil dari kerja lain lagi masyuk, dan juga boleh jejaskan produktiviti kerja, baik berenti jelah. bagi ke orang lain yg ramai lagi belum ada kerja...
avatar
SHARK
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 588
Points : 600
Join date : 16/04/2009
Age : 38
Location : Empangan Klang Gate

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  Deto_8 on Thu Apr 01, 2010 11:08 am

SHARK wrote:cikgu [khususnya] dan penjawat awam [amnya] gaji tak besar mana... itu yg banyak buat kerja lain utk tambah pendapatan..tak salah kalau benda tu tak menjejaskan prestasi kerja. tapi kalau hasil dari kerja lain lagi masyuk, dan juga boleh jejaskan produktiviti kerja, baik berenti jelah. bagi ke orang lain yg ramai lagi belum ada kerja...

nak jadi cikgu minimum diploma...gaji kerajaan skang dah besar, bukan macam dulu...

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  SHARK on Thu Apr 01, 2010 11:12 am

Deto_8 wrote:nak jadi cikgu minimum diploma...gaji kerajaan skang dah besar, bukan macam dulu...

besar/kecik gaji adalah relatif. tertakluk pada persekitaran dan gaya hidup masing2. Cool Laughing
avatar
SHARK
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 588
Points : 600
Join date : 16/04/2009
Age : 38
Location : Empangan Klang Gate

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  MD on Thu Apr 01, 2010 11:13 am

Deto_8 wrote:
SHARK wrote:cikgu [khususnya] dan penjawat awam [amnya] gaji tak besar mana... itu yg banyak buat kerja lain utk tambah pendapatan..tak salah kalau benda tu tak menjejaskan prestasi kerja. tapi kalau hasil dari kerja lain lagi masyuk, dan juga boleh jejaskan produktiviti kerja, baik berenti jelah. bagi ke orang lain yg ramai lagi belum ada kerja...

nak jadi cikgu minimum diploma...gaji kerajaan skang dah besar, bukan macam dulu...

kelebihan loan sana sini...

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  Deto_8 on Thu Apr 01, 2010 11:18 am

tunggu komen bakal cikgu + cikgu di PCC Very Happy

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  zulkbo on Thu Apr 01, 2010 11:37 am

sebagai seorang suami kepada seorang guru
memang rasa terbeban jika jawatan yang tak kena dengan seorang status
guru pun nak kena pegang..contoh ustazah kena jadi guru penyelaras persatuan taekwondo..goner te??pengalaman pun tak de..aktiviti pulak hari ahad yakni hari cuti
nak tunggu pelatih mengajar 3-4 orang budak jer..anak sendiri tak de orang jaga..nursery tutup hari ahad..last hubby yang kerja hari minggu kena ambik emergency..macam tak de logik pada koi..jawatan kena terima tanpa komplen..tidak record prestasi terjejas..paleh betikk Evil or Very Mad Evil or Very Mad

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  MD on Thu Apr 01, 2010 11:39 am

nampok gayenya Topik kena edit sikit,selepas kawan membaca kisah Zulkbo nih...

p/s - kisah abang yang ada adik jadi cikgu valid ke? hahahaha....

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  zulkbo on Thu Apr 01, 2010 11:42 am

MD wrote:nampok gayenya Topik kena edit sikit,selepas kawan membaca kisah Zulkbo nih...

p/s - kisah abang yang ada adik jadi cikgu valid ke? hahahaha....

okey jer tajuk sekarang ni MD..
pengalaman keluarga seorang guru dan ahli keluarga
adalah yang berkenaan juga..nak tunggu cikgu betul bp kerat jer
he he Laughing

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  MD on Thu Apr 01, 2010 11:45 am

TQ Zulkbo,
kalau tak dulu pun kawan juga jadi cikgu ngajar kemahiran...keknya rezeki lebih ke kerja macam sekarang...
apa pun topik ini sangat molek diperkatakan....

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  ozzy on Thu Apr 01, 2010 11:48 am

Cikgu tido dalam kelas..dalam kelas cikgu tido..hari-hari cikgu tido... Laughing
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  Deto_8 on Thu Apr 01, 2010 11:49 am

ozzy wrote:Cikgu tido dalam kelas..dalam kelas cikgu tido..hari-hari cikgu tido... Laughing

cikgu2 tgh mengajar skang...petang nanti adalah komen kot Laughing

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  SailorMoon on Thu Apr 01, 2010 12:46 pm

Deto_8 wrote:
ozzy wrote:Cikgu tido dalam kelas..dalam kelas cikgu tido..hari-hari cikgu tido... Laughing

cikgu2 tgh mengajar skang...petang nanti adalah komen kot Laughing

topik ini sungguh membosankan pd saya...
dlm family sya ade 5org guru...
avatar
SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  MD on Thu Apr 01, 2010 12:48 pm

Cik Shinju wrote:
Deto_8 wrote:
ozzy wrote:Cikgu tido dalam kelas..dalam kelas cikgu tido..hari-hari cikgu tido... Laughing

cikgu2 tgh mengajar skang...petang nanti adalah komen kot Laughing

topik ini sungguh membosankan pd saya...
dlm family sya ade 5org guru...

suruh lima lima orang tu mari jawab kat topik ni...settle Laughing

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  SailorMoon on Thu Apr 01, 2010 12:50 pm

MD wrote:
Cik Shinju wrote:
Deto_8 wrote:
ozzy wrote:Cikgu tido dalam kelas..dalam kelas cikgu tido..hari-hari cikgu tido... Laughing

cikgu2 tgh mengajar skang...petang nanti adalah komen kot Laughing

topik ini sungguh membosankan pd saya...
dlm family sya ade 5org guru...

suruh lima lima orang tu mari jawab kat topik ni...settle Laughing

mane la dorg ade mase...
byk bebanan keje jd cikgu nih...
avatar
SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  iyul8386 on Thu Apr 01, 2010 12:53 pm

Cik Shinju wrote:
MD wrote:
Cik Shinju wrote:
Deto_8 wrote:
ozzy wrote:Cikgu tido dalam kelas..dalam kelas cikgu tido..hari-hari cikgu tido... Laughing

cikgu2 tgh mengajar skang...petang nanti adalah komen kot Laughing

topik ini sungguh membosankan pd saya...
dlm family sya ade 5org guru...

suruh lima lima orang tu mari jawab kat topik ni...settle Laughing

mane la dorg ade mase...
byk bebanan keje jd cikgu nih...
rezeki dh kat situ...buat yang termampu..
br berkat ilmu bg kat anak murid..lariiii............
avatar
iyul8386
Ketua Kampung
Ketua Kampung

Posts : 114
Points : 118
Join date : 16/11/2009

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  MD on Thu Apr 01, 2010 12:57 pm

setiap kerjaya ada cabaran dia....sama dengan cikgu jugak...

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  SailorMoon on Thu Apr 01, 2010 1:08 pm

[quote="iyul8386"]
Cik Shinju wrote:
MD wrote:
Cik Shinju wrote:
Deto_8 wrote:
ozzy wrote:Cikgu tido dalam kelas..dalam kelas cikgu tido..hari-hari cikgu tido... Laughing

cikgu2 tgh mengajar skang...petang nanti adalah komen kot Laughing

topik ini sungguh membosankan pd saya...
dlm family sya ade 5org guru...

suruh lima lima orang tu mari jawab kat topik ni...settle Laughing

mane la dorg ade mase...
byk bebanan keje jd cikgu nih...

iyul...betul la tu...
sbb ikhlas mendidik la cikgu2 ni x buat keje lain..
sabtu ahad pun ade xtvt...
dorg x merungut, sya jer bosan jrg dpt berkumpul adik-badik... Neutral
avatar
SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  iyul8386 on Thu Apr 01, 2010 1:29 pm

[quote="Cik Shinju"]
iyul8386 wrote:
Cik Shinju wrote:
MD wrote:
Cik Shinju wrote:
Deto_8 wrote:
ozzy wrote:Cikgu tido dalam kelas..dalam kelas cikgu tido..hari-hari cikgu tido... Laughing

cikgu2 tgh mengajar skang...petang nanti adalah komen kot Laughing

topik ini sungguh membosankan pd saya...
dlm family sya ade 5org guru...

suruh lima lima orang tu mari jawab kat topik ni...settle Laughing

mane la dorg ade mase...
byk bebanan keje jd cikgu nih...

iyul...betul la tu...
sbb ikhlas mendidik la cikgu2 ni x buat keje lain..
sabtu ahad pun ade xtvt...
dorg x merungut, sya jer bosan jrg dpt berkumpul adik-badik... Neutral
tak pe,pengorbanan name nye tu...
kesian ke awk...
avatar
iyul8386
Ketua Kampung
Ketua Kampung

Posts : 114
Points : 118
Join date : 16/11/2009

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  Deto_8 on Thu Apr 01, 2010 1:48 pm

bila keluar borang KPLI berderu orang isi...adakah takde keje lain atau betul2 minat nak jadi cikgu?

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  iyul8386 on Thu Apr 01, 2010 1:52 pm

bile dh dpt jd cikgu,mcm2 luahan di dengar
avatar
iyul8386
Ketua Kampung
Ketua Kampung

Posts : 114
Points : 118
Join date : 16/11/2009

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  SailorMoon on Thu Apr 01, 2010 1:55 pm

Deto_8 wrote:bila keluar borang KPLI berderu orang isi...adakah takde keje lain atau betul2 minat nak jadi cikgu?

rasenyer x ramai yg btl2 minat...
nak2 skrg ni karenah mak bpk yg mcm2..
sya dulu pun nyaris jd cikgu..
mujur kejap jer..x tahan dowh..
avatar
SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  SailorMoon on Thu Apr 01, 2010 1:58 pm

iyul8386 wrote:bile dh dpt jd cikgu,mcm2 luahan di dengar

susah nk ckp la iyul weh...
yg byk songeh tu jenis x btl2 minat...
tp klu nak ikutkan beban guru ni berat..
mak bpk lps tgn bab didik2 anak nih..x semua la...
bdk2 skrg bkn mcm kita dulu..
tension nk mgadap bdk2 krg ajar nih,
nk tego bkn boleh sebarang...
avatar
SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Betul ke seksa jadi cikgu ni.......

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 5 1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum